Stor liten nyhet i nya Arkitektens handbok

Vad gör man med en handbok som blivit så omfattande att den börjar närma sig ett uppslagsverk? Kompletterar med en fältbok som är enkel att ta med sig, konstaterade upphovsmännen till Arkitektens handbok 2022.
Författarna till Arkitektens handbok. Från vänster Jacob Hidemark, Anders Bodin, Martin Stintzing och Sven Nyström.

Arkitektens handbok är ett praktiskt hjälpmedel för arkitekter, ingenjörer och andra i byggbranschen. Den ges ut av Studentlitteratur sedan 2008 och årets upplaga är den fjortonde i ordningen. Stegvis har den utökats, förfinats och fångat upp förändringar i regelverk och omvärld. Och kompletterats med nya saker som läsare saknat.

– Det finns ingen annan bok som spänner över alla arkitekters kunskapsområden. Men vår ambition har också medfört att Arkitektens handbok blivit alltmer omfattande. Nu väger den 1,3 kg, berättar Anders Bodin, arkitekt SAR/MSA och en av de fyra författarna.

En fältbok att bära med sig

Det rejäla omfånget gav upphov till nyheten Arkitektens fältbok, ett slags småsyskon till handboken som ingår när man köper Arkitektens handbok 2022.

– Boken har blivit så innehållsrik att den numera passar bäst på skrivbordet. Vi behövde en liten bok att ta med till tomtbesök, beställarkontakter och presentationer. Det svåra var att göra urvalet, men jag tycker att vi har lyckats bra, säger Sven Nyström, arkitekt och delägare i Hidemark & Stintzing Arkitekter.

Förutom fältboken har boken i vanlig ordning uppdaterats för att förbli aktuell. I årets upplaga har fokus främst lagts på förändringar inom lagar och regler.

Alla arkitekters handbok

Arkitektens handbok ger inga svar på hur man ritar ett hus eller anlägger en park. I stället fungerar den som ett praktiskt hjälpmedel med basfakta som utgör fundamentet för den som planerar, ritar, bygger, förvaltar och använder byggnaderna och landskapet. Boken samlar det mesta man behöver veta som arkitekt.

– Boken fyller ett större tomrum än vi först trodde. Under årens gång har vi utvidgat ambitionerna och innehållet till att omfatta alla arkitekters behov av data. Idag, med kapitel om både landskaps- och inredningsarkitektur, kan vi säga att den blivit alla arkitekters handbok. Och med den nya fältboken tillför vi ytterligare en dimension, konstaterar Anders Bodin.

BOKFAKTA
Titel: Arkitektens handbok 2022
Författare: Anders Bodin, Jacob Hidemark, Martin Stintzing, Sven Nyström
Format: Danskt band
Språk: Svenska
Upplaga: 14
Antal sidor: 696
Förlag: Studentlitteratur

Kontakt:
Anders Bodin
Författare och arkitekt SAR/MSA, TeknD
Anders Bodin Arkitektkontor

Sven Nyström
Författare och arkitekt SAR/MSA
Hidemark & Stintzing Arkitekter AB

Omslaget till Arkitektens handbok 2022.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.