Svea Solar

Stor majoritet av svenskarna har bensinångest

Drivmedelspriserna är rekordhöga och har stigit med nästan 30 procent sedan årsskiftet. Sommarens bilsemester riskerar att bli dyrare än någonsin, och en ny undersökning från Svea Solar visar att sex av tio får ångest över priset när de ska tanka sin bensin- eller dieselbil.

Bensinpriset ligger fortsatt högt, på nästan 23 kronor liter, vilket innebär att en fulltankad bil på 50 liter kostar hela 1150 kronor. Under sommaren när många svenskar bilar över landet riskerar priserna att drivas upp ännu mer. Den höga kostnaden visar sig påverka många negativt, och hela sex av tio svenskar uppger att de får ångest över priset när de ska tanka.

- Det är såklart oroväckande att så många svenskar mår dåligt när de tankar sin bil. Jämför man med en elbil som drivs på egenproducerad el från solpaneler är skillnaden stor. Många som har solpaneler idag har till och med ett överskott på el och kan ladda bilen när solen skiner eller när elpriset är väldigt billigt, och kör därmed till väldigt låga priser, säger Erik Martinson, VD på Svea Solar.

Allt fler börjar upptäcka att det finns billigare och mer miljövänliga sätt att ta sig fram än bensin och diesel. Stefan Sjöberg från Sölvesborg installerade solpaneler på sin villa 2017, ett beslut som innebär att drivmedelskostnaderna för hans elbilar är under 50 öre milen. Stefan köper bara in 10 procent av sin totala elförbrukning, resten kommer från hans solpaneler.

- Jag insåg ganska tidigt att jag skulle spara in investeringen mycket snabbare än vad jag räknat med. Störst besparingar sker när vi köper billigt på natten när ingen använder elen, och säljer den dyrt på dagen när priset är som högst. Det är skönt att slippa den bensinångest som många har nu och istället tjäna pengar på att sälja min egna el, säger Stefan Sjöberg.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Svea Solar. Syftet är att ta reda på den svenska allmänhetens inställning till solenergi. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel med respondenter 18 år och äldre. Totalt gjordes 1002 intervjuer med allmänheten. Undersökningen genomfördes 17-23 februari under 2022. Resultaten är statistiskt säkerställda.

Svea Solar
Sankt Eriksgatan 117

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar Svea Solar solparker. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Följ Svea Solar

Senaste pressmeddelandena från Svea Solar

Lokalpolitiker vill satsa mer på solenergi visar ny enkät14.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag står solenergi för drygt 1 procent av Sveriges energiförsörjning, men det vill politiker över hela landet se ändring på. Tre av fyra kommun- och regionpolitiker vill se mer sol i Sveriges energimix, och rankar solenergi högre än både vind- och kärnkraft i en ny enkätundersökning. Dessutom är en stor majoritet, 80 procent, av kommunpolitikerna positiva till att bygga solparker i sin kommun under de kommande fem åren.