Stor mängd elavbrott orsakas av grävarbete

Ifjol orsakades 1 440 strömavbrott i E.ONs elnät av grävarbeten. Lejonparten, 435 elkablar, grävdes av i Skåne län. – Det är förvisso en minskning från tidigare, men vår uppföljning visar att i fler än hälften av fallen hade entreprenören inte kontrollerat om det fanns kablar i marken, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

Grävarbeten låg bakom 435 elavbrott i Skåne i fjol.

Statistiken från 2021 innebär en minskning med 30 procent jämfört med rekordåret 2020, då 2 113 avgrävda elkablar registrerades, vilket visar att entreprenörerna blivit försiktigare. Peter Hjalmar anser dock att entreprenörer bör förbereda grävarbeten bättre.

– Vår analys visar att de flesta avgrävningar sker utan att entreprenören har kollat om det finns kablar i marken, trots att vi har en gratis digital tjänst som tillhandahåller informationen. Kablar som skadas i samband med grävarbeten orsakar akuta strömavbrott hos våra kunder och förbrukar resurser som skulle kunna användas bättre. Det allvarligaste är att en avgrävning av en strömförande elkabel innebär en rejäl säkerhetsrisk, som är förenad med direkt livsfara, både för den som gräver och de som är i närheten, säger Peter Hjalmar.

E.ON genomför för närvarande ett stort program för att öka elnätets kapacitet och resiliens, det vill säga robusthet och förmåga att stå emot yttre påverkan.Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i elnäten, vilket ska öka samhällets motståndskraft och samtidigt säkra elnätet för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

–Avgrävda ledningar blir kontraproduktivt. Det här är dessutom kostnader som i slutänden kostar kunderna pengar, till exempel kommunala verksamheter och det lokala näringslivet – i en redan mycket ansträngd situation med höga elpriser, säger Peter Hjalmar.

E.ON hoppas kunna minska antalet avgrävda ledningar genom fler orosanmälningar till Arbetsmiljöverket varje gång ett företag gräver av en kabel utan att så kallad ledningsvisning gjorts. Under fjolåret anmälde E.ON vid ett 15-tal tillfällen och avser att göra fler anmälningar i år. Förhoppningen är att oaktsamma entreprenörer blir skyldiga att åtgärda bristerna i maskinisternas arbetsmiljö.

Elavbrott på grund av avgrävd kabel 2021 per kommun:

• Malmö                            53
  • Klippan                             2
  • Höör                                2
  • Eslöv                               1

Ledningskollen: Undvik avgrävningar och förenkla planering av markarbeten (ledningskollen.se)

Grävarbeten låg bakom 435 elavbrott i Skåne i fjol.
"Vår analys visar att de flesta avgrävningar sker utan att entreprenören har kollat om det finns kablar i marken, trots att vi har en gratis digital tjänst som tillhandahåller informationen," säger Peter Hjalmar, regionchef syd.

E.ON investerar 156 miljoner i Sollefteås elnät för dagens och framtidens behov12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON nästan 156 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Sollefteå kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra Sollefteås tillväxt, men också att öka robustheten och förmågan att stå emot yttre påverkan, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.

Högt elpris driver rekordstor efterfrågan på solceller12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Höga elpriser och en energimarknad med snabba svängningar gör att intresset för solel exploderar. Förra året ville nästan 11 000 hushåll ansluta solcellsanläggningar till E.ONs nät. Det är en ökning med 57 procent från 2020. – Under 2022 har E.ON redan fått in 8 100 föranmälningar om anslutning av solcellsanläggningar, det är mer än tre gånger så mycket som samma period förra året. Vi ser en rekordstor efterfrågan just nu, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution. – De höga elpriserna är en bidragande faktor till att många kunder väljer att installera solceller. Vi ser också att kriget i Ukraina och det spända läget i omvärlden skapar ett intresse av att vara mer oberoende. Många vill också vara med och bidra till klimatomställningen, säger Thomas Petterson. Precis som antalet föranmälningar ökar också antalet anslutna anläggningar, men det finns ett glapp mellan hur många som föranmäls och hur många som ansluts. Enligt Thomas Petterson är en förklaring att u