Stor minskning av idrottsaktiviteter under 2020 i Stockholms län

Minskningen av idrottande bland unga blev allt tydligare under andra halvan av coronaåret 2020, i synnerhet för inomhusidrotter. I Stockholms län var det över en miljon färre deltagartillfällen* jämfört med förra året, en minskning med 7,3 procent.

Den nedgång i LOK-stöd som syntes våren 2020 i hela landet förstärktes under hösten. Under första halvåret 2020 var minskningen 6 procent i deltagartillfällen registrerade i Stockholms län. Under hösten tappade idrottsrörelsen, ännu mer, med en minskning på 10 procent i Stockholms län.

– Det är viktigt att kommunerna nu stöttar idrottsföreningarna när det är dags för en omstart. Det handlar främst om att möjliggöra en förlängning av säsongerna samt kostnadsfria hallhyror för föreningarna som har det tufft till följd av pandemin, säger Cinnika Beiming, distriktsidrottschef på RF-SISU Stockholm.

Minskningen ökar för varje åldersgrupp, från 7 år och uppåt. Åldersgruppen 7–12 år och 13–16 år har tappat cirka 6 procent av antalet deltagartillfällen i Stockholms län. För 17–20 år är minskningen 14 procent medan gruppen 21–25 år har tappat 25 procent. För personer med funktionsnedsättning över 25 år har deltagartillfällena gått ner med 47 procent.

I Stockholms län är det hallidrotterna (innebandy, gymnastik, handboll och basket) som tappar mest tillsammans med budo och kampsport. För kampsporterna är det en stor minskning överlag. I Stockholms län går vissa idrotter mot strömmen, en del utomhusidrotter har ökat sina deltagartillfällen. Läs statistiken i sin helhet här.

– Vi vill tacka alla idrottsföreningar och förbund samt alla fantastiska idrottsledare som tagit ansvar och visat stor solidaritet i en tuff tid. Det är viktigt att tillägga att föreningarna kommer att kompenseras till stor del för tappet när det gäller LOK-stödet (läs mer här), säger Cinnika Beiming, distriktsidrottschef.

LOK-siffrorna för helåret 2020

Länk till Riksidrottsförbundets artikel som beskriver situationen i hela landet.

* Deltagartillfällen anger antalet personer som deltagit vid en träning eller tävling. Deltar 20 personer på en träning räknas det alltså som 20 deltagartillfällen.

Cinnika Beiming
Distriktsidrottschef

RF-SISU Stockholms uppdrag är att utveckla, utbilda, företräda och stödja idrottsföreningarna samt Specialdistriktsförbunden i Stockholmsdistriktet. Vi är landets största distrikt med 3400 föreningar. Vår uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för idrotten i distriktet.