Stor oro bland rökare för att deras barn också ska börja

50 procent av föräldrarna som röker uppger att de är oroliga eller mycket oroliga för att deras barn ska börja röka. Motsvarande siffra för icke-rökande föräldrar är 29 procent. Det visar en ny undersökning från Nicotinell i Sverige. Av undersökningen framgår också att 63 procent skulle sluta röka om de visste att det skulle minska risken för att deras barn börjar röka.

Undersökningen är ett resultat av ett samarbete mellan A Non Smoking Generation och Nicotinell med syfte att med gemensam kraft lyfta insatser för ett rökfritt samhälle till 2025, i enlighet med regeringens mål. Enligt den nyligen genomförda undersökningen svarar 25 procent av de rökande föräldrarna att de tror att deras barn kommer börja röka innan 18 års ålder. Motsvarande siffra för föräldrar som inte röker är 9 procent.

Oron för att det egna rökandet ska gå i arv märks också i undersökningen. Hälften av föräldrarna som röker uppger att de är oroliga eller mycket oroliga för att deras barn ska börja röka, vilket kan jämföras med 29 procent bland icke-rökare.

– Mer än dubbelt så stor andel rökare som icke-rökare tror att deras barn kommer att börja röka innan de fyller 18 år och för många av dem skapar detta en stor oro. Här behövs det stöd. Naturligtvis behöver vi arbeta på flera fronter för att unga inte ska börja röka men en av de viktigaste delarna i det arbetet är att få vuxna att agera som förebilder och sluta med rökningen. Både för deras egen skull och för barnens, säger Tomas Icikzonas, Senior Brand Manager på GSK.

Att det finns en förhöjd risk att barn börjar röka om de har föräldrar som själva röker är känt sedan tidigare, men det tycks inte vara något som allmänheten känner till. Två av tre föräldrar skulle sluta röka om de visste att det skulle minska risken för att deras barn började röka.

– Ungdomar som har rökande eller snusande föräldrar, syskon eller vänner löper större risk att själva börja. Samtidigt kan man som rökande eller snusande förälder göra väldigt mycket för att motverka den risken. Många unga behöver en ”trist vuxen” att skylla på för att våga tacka nej när man blir bjuden. Vårt samarbete med Nicotinell ger oss möjlighet att påverka båda generationerna, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

30 procent av eleverna i årskurs 2 på gymnasiet röker eller snusar. Att unga är en särskilt utsatt grupp är också något som WHO i år har uppmärksammat genom att peka på hur tobaksindustrin riktar sig till en allt yngre publik med reklam och ett nytt sortiment av smaksatta nikotinprodukter. Åtta av tio tobaksdebuter sker i tonåren, och de som inte börjat röka eller snusa innan de är 20 år kommer troligtvis aldrig att börja.

Tips för att stötta ditt barn att avstå tobak:

• Var tydlig med att du inte vill att ditt barn ska börja röka, snusa eller använda andra nikotinprodukter
  • Prata om hur ditt barn kan förhålla sig till kompisar som röker eller snusar
  • Du är en förebild – undvik att röka eller snusa i ditt barns närvaro
  • Förklara hur dyrt det är att röka eller snusa
  • Berätta att tobak påverkar utseendet och ger dålig hy, fula tänder och dålig andedräkt
  • Berätta att tobak påverkar hälsan och leder till alltifrån sämre kondition till dödliga sjukdomar

Mer stöd finns att ladda ner här: https://nonsmoking.se/stod-och-rad/foraldramaterial/

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Nicotinell den 21-28 september 2020 och syftar till att skapa förståelse för föräldrars perspektiv på rökning i förhållande till sina barn, och hur vuxna bättre kan stötta ungdomar att inte börja röka. Antalet respondenter är 1007.

Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation
helen@nonsmoking.se

Amanda Bonnier, Brand Manager Nicotinell, GSK
amanda.x.bonnier@gsk.com

Om Nicotinell

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning eller rökreduktion. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedel noggrant.

Se även www.nicotinell.se. GSK Consumer Healthcare ApS. Varumärken ägs eller licensieras till GSK-koncernen. © 2020 GSK-koncernen eller dess licensgivare.

10/2020 PM-SE-NICOT-20-00054

Ny kampanjfilm avslöjar ”Barnarbete i ny förpackning”23.10.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Inför FN-dagen 2020 lanserar A Non Smoking Generation en ny version av kampanjfilmen "Du Bestämmer Själv". Filmen avslöjar att vitt snus och e-cigaretter, som blir alltmer populära bland unga, framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. Under hösten visas filmen i organisationens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” för att tusentals ungdomar runtom i Sverige ska få kunskap om hur tobak motverkar FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Ungdomar tror att nya tobaksprodukter är mindre farliga28.9.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

A Non Smoking Generation släpper ny rapport om ungas attityder till tobak. Rapporten baseras på en ny Novusundersökning och visar att ungdomar i hög grad påverkas av tobaksindustrins reklam. Var femte ungdom uppgav att de har testat det nya vita snuset och lika många svarade att de ofta ser tobaksreklam. Fler än 6 av 10 tror att unga testar nya produkter för att de ”verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter” och 4 av 10 anger ”tilltalande smaksättningar” som en anledning.

Allt fler vill se fler tobaksfria miljöer1.7.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att över 80 procent av allmänheten anser att lekplatser, uteserveringar, badplatser och perronger bör vara rökfria. Opinionen för rökfria miljöer har ökat signifikant sedan det utökade rökförbudet trädde i kraft 1 juli förra året. Nästan 80 procent av både vuxna och unga anser också att det borde införas ett förbud mot tobak under skoltiden.

Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid26.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.