Stor potential för svensk tjänsteexport till Tyskland
Tjänstesektorn stod för 30 procent av Sveriges totala export under 2018. Motsvarande andel för tjänsterna av Tysklands totala export låg på 20 procent, vilket tyder på att Sverige har en stark position inom tjänsteproduktion.
Men Sverige har inte nyttjat chansen att ta en större del av Tysklands ökande tjänsteimport under de två senaste årtionden. Istället har den svenska marknadsandelen minskat från 1,5 procent år 1999 till 1,1 procent under 2018, visar en analys av Tysklands statistik för tjänsteimport gjord av professor Hubert Fromlet, Senior Advisor på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Som förklaring till den minskade svenska marknadsandelen räknas bland annat den intensifierade globaliseringen av tjänstemarknaden, förflyttningar av produktionskedjor till andra världsdelar som knyter till sig lokala tjänsteleverantörer. Möjligen har även den goda hemmamarknaden för tjänster avhållit svenska företag från mer offensiva försäljningsaktiviteter i Tyskland. Den svenska tjänsteexporten har hittills inte heller fått någon skjuts av den svaga kronkursen på den tyska importmarknaden, noterar Hubert Fromlet. Men orsakerna till tappade marknadsandelar i Tyskland kan också vara av konjunkturell och strukturell natur.
Stora delar av tjänsteproduktionen och efterfrågan kommer antagligen att få ett nytt eller modifierat innehåll framöver.
– Det innebär att vi behöver en alltmer sofistikerad och digitaliserad produktion av serviceprodukter. Det kan exempelvis gälla industrinära tjänster, digitalisering på bred front, miljö, hälso- och sjukvård, utbildning på alla nivåer och delar av den offentliga administrationen. Den svenska regeringen kan göra fler insatser på hemmaplan för att främja utbildning på alla nivåer, såsom forskning, innovationer, entreprenörskap och företagande. Det skulle också främja tjänsteexporten, säger Hubert Fromlet
Huvudinsatserna kan dock tjänsteföretagen själva åstadkomma enligt Tysk-Svenska Handelskammarens tidigare studier bland medlemsföretag. Genom att till exempel skaffa sig större kunskap om Tyskland och dess olika regioner går det att åstadkomma mer på den tyska marknaden.
– Satsa på tyska språkkunskaper! Goda kunskaper i tyska borde ingå i den svenska exportstrategin om vi ska lyckas bättre på den tyska marknaden. Med språket kommer också kunskapen om ett lands affärskultur som är det enskilt största hindret mot att lyckas bättre i Tyskland. Därför har vi startat språkfrämjarinitiativet Deutsch – Ditt val! där vi delar ut pengar till svenska skolor som vill satsa på tyska språket, säger Ralph-Georg Tischer, vd på Tysk-Svenska Handelskammaren.
För bägge länderna – Sverige och Tyskland – uppgick den totala bruttoexporten under 2018 för övrigt till 46 respektive 47 procent av BNP.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seHubert FromletAffilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren
hubert.fromlet@lnu.sehttps://www.handelskammer.se/amnen/hubert-fromletBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
Utlysning för Tysklandsaccelerator inom miljöteknik13.12.2023 11:15:47 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena hållbar mobilitet och hållbara städer som vill ta steget ut på den tyska marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum