Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Stor potential för svenskt växtbaserat protein

Enligt en ny rapport från konsultfirman Macklean växer marknaden för växtbaserade proteinprodukter i rekordfart. Utvecklingen väntas öka de närmaste åren.

Fredrik Andersson

En ökad efterfrågan från konsumenterna är tydlig. Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med nästan 16 procent per år de senaste tre åren. Det handlar om produkter som växtbaserat kött eller köttsubstitut och andra gröna alternativ.

I dagsläget är andelen svenska råvaror liten i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden. Istället dominerar importerad soja. Samtidigt visar en ny rapport att det finns ett stort intresse för produkter med svensk råvara, förutsatt att priset och kvaliteten är det rätta.

En lantbrukare som ser möjligheter i att möta efterfrågan är växtodlaren Fredrik Andersson på Sävgården utanför Arboga.

– Vi tar intryck av efterfrågan på växtbaserat protein och försöker sedan testa att få till en bra växtföljd på gården.

Under förra året testade Fredrik Andersson provodlingar med bland annat sötlupiner och linser. Men än så länge är resterande livsmedelskedja lite för outvecklad för att möta efterfrågan från konsumenterna. Även rapporten från Macklean visar på brister i förädlingsledet.

– Det är en marknad som måste byggas upp. Vi behöver ha en industri som fungerar i resterande led, där är vi inte än. Men man måste börja någonstans, säger Fredrik Andersson.

Rapporten är gjord av konsultfirman Macklean på uppdrag av LRF Växtodling. Sveriges totala produktion av baljväxter uppgick 2017 till 205 000 ton. De vanligaste grödorna är ärta och åkerböna. Merparten används som foder. Av de baljväxter som används till humankonsumtion är gröna ärter (även kallat konservärter) vanligast, med en skörd på cirka 12 000 ton. Även spannmål och oljeväxter är relevanta eftersom de har relativt högt proteinvärde.

Rapporten finns i sin helhet på www.lrf.se, samt bifogad.

Amanda Andersson, Verksamhetsansvarig LRF Växtodling, 010-184 44 59 amanda.andersson@lrf.se

Fredrik Andersson

Jan Ehrensvärd byter från LRF till Lantmännen20.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Lantmännen föreslår att Jan Ehrensvärd väljs in i koncernstyrelsen vid stämman i vår. Det innebär att Jan Ehrensvärd lämnar styrelsearbetet i LRF efter fyra år. – Jan har bidragit med värdefull kunskap speciellt till LRFs affärsverksamhet och arbetet med våra dotterbolag. Jag är glad att han stannar inom det gröna näringslivet och vi önskar honom lycka till i det spännande uppdraget inom Lantmännen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF investerar för att öka digitaliseringstakten i lantbruket11.2.2020 07:57:00 CETPressmeddelande

LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, investerar och går in som delägare i det svenska bolaget Hencol, som är ledande inom digitaliseringen av nötköttsproduktion. – Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.