Stor prisskillnad mellan små och stora förpackningar

Små förpackningar är i medeltal 36 procent dyrare för kunden än stora förpackningar av samma vara. Detta påverkar ekonomin för ensamhushåll som av ekonomiska skäl ofta tvingas välja små förpackningar. Det skriver PROpensionären, medlemstidning för PRO.
Det är dyrare för kunden att handla små förpackningar än stora, i medeltal 36 procent dyrare. FOTO: Anneli Nygårds.

När inflationen stiger och priserna ökar är det läge att se över sina utgifter. Pensionärernas riksorganisation, PRO, har därför gjort en extra prisundersökning och granskat prisskillnaden mellan små och stora förpackningar. Inte oväntat är det dyrare för kunden att handla små förpackningar än stora, i medeltal 36 procent.

Undersökningen, som presenteras på medlemstidningen PROpensionärens hemsida, www.propensionaren.se, visar att alla varor är dyrare i liten förpackning och nästan en tredjedel av de undersökta varorna i små förpackningar är mer än 40 procent dyrare än de stora. Något som påverkar ekonomin för dem som väljer de mindre förpackningarna, ofta ensamhushåll som inte sällan har sämre ekonomiska resurser.

-       Vi har bara undersökt ett axplock av varor i butikerna, men prisskillnaden på små och stora förpackningar är mer regel än undantag. Detta vill PRO öka medvetenheten om, säger Ola Nilsson, projektledare för PRO:s prisundersökning samt sakkunnig i konsumentpolitik.

Att välja storpack eller lockande erbjudanden som ”köp två, betala för en” är ofta inte aktuellt för mindre hushåll. Den eventuella besparingen kan till och med bli en fördyring om varan blir för gammal och man tvingas slänga den.

-       Det är viktigt att man tänker till en extra gång innan man nappar på lockpriser och storförpackningar, säger Gunnel Tunberg, konsumentansvarig på PRO:s Göteborgsdistrikt. Man ska vara medveten om att en stor förpackning av en vara som blir stående länge och blir för gammal faktiskt kan vara en förlustaffär, även om man kan tro att man sparar några kronor.

Se hur undersökningen gick till längre ned i detta pressmeddelande.

Ola Nilsson, sakkunnig, 070-236 35 03, ola.nilsson@pro.se
Åke Persson, chefredaktör PROpensionären, 08-701 67 02, ake.persson@pro.se

Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor, PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

I över 30 år har PRO genomfört sin stora prisundersökning för att sätta fokus på matpriserna och öka prismedvetenheten bland medlemmar och allmänhet. I årets specialgranskning av prisskillnaden mellan små och stora förpackningar valde vi ut 20 livsmedel ur PRO:s matkasse som säljs i liten och stor förpackning. Sammanlagt deltog 17 av 26 distrikt med en bra spridning i landet. Resultatet från undersökningen baseras på 43 mindre och 32 större butiker. Från dessa sammanställdes ett snittpris för respektive vara i liten och stor förpackning som grund för jämförelsen.

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.