Stor risk för sjukskrivning hos flygpersonal

De stora yrkesgrupperna inom vård, skola och omsorg bidrar genom sin storlek till stor del av utgifterna för sjukförsäkringen. Men det är inom andra branscher och yrken som risken för sjukskrivning är högst. Det visar Försäkringskassan stora sammanställning av sjukskrivningar inom branscher och yrken som presenteras idag.

Högst risk för sjukskrivning finns i mansdominerade riskyrken inom tillverkning, bygg, hantverk och transport. Olycksrisker, exponering för hälsovådliga ämnen och ergonomiska belastningar är faktorer som har negativ inverkan på hälsa och arbetsförmåga.

- Yrke förklarar sjukfrånvaron bättre än bransch men bransch visar var problemen finns. Genom att kombinera bransch och yrke i analysen ges nya möjligheter att förstå sjukfrånvaron på den svenska arbetsmarknaden, säger Ulrik Lidwall, rapportförfattare och analytiker på Försäkringskassan.

Piloter och kabinpersonal är exempel på yrken med hög risk för långvarig sjukskrivning. Ytterligare ett serviceyrke med hög risk för sjukskrivning, speciellt för kvinnor, är tågmästare som likt kabinpersonal har direktkontakt med passagerare. Ett annat kontaktyrke som visat höga sjukskrivningstal är präster, ofta med psykiatriska diagnoser.

- Det här är unik statistik som hjälper oss i arbetet med att identifiera branscher och yrken mot vilka vi behöver stärka dialogen. Det bör också vara nyttig information för arbetsmarknadens parter i arbetet för en hälsosammare arbetsmiljö, säger Lars-Åke Brattlund, chef för sjukförsäkringen inom Försäkringskassan.

Lägst risk för sjukskrivning finns inom tjänstemannayrken och kvalificerad tjänsteproduktion i branscher som kommunikation, finans, juridik samt vetenskap och teknik.

:
Socialförsäkringsrapport 2018:2 – Sjukfrånvaron på svensk arbetsmarknad

Statistik:
Länk till statistikbilaga för Socialförsäkringsrapport 2018:2
Länk till statistik om Sjukfrånvaro per bransch och sektor 2010-2017

Kontakt:
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan