Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Stor satsning på bredbandsutbyggnad i hela Mjölby kommun

Mjölby kommun och Utsikt Bredband har kommit överens om en stor satsning på utbyggnad av bredband i hela kommunen. Utsikt Bredband kommer tidigt nästa år att erbjuda fiberanslutning till hushåll och företag på Mjölbys landsbygd. Utbyggnaden ligger i linje med regeringens mål om att 95 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till bredband med en hastighet på minst 100 Mbit/s år 2020.

Behovet av att ha en framtidssäker bredbandsanslutning även på landsbygden ökar, och blir allt mer en förutsättning för att man ska kunna bo och verka överallt i Mjölby kommun.

Vi på Utsikt Bredband har under flera år anslutit många hushåll och företag på landsbygden, och det är naturligt för oss att fortsätta utbyggnaden och erbjuda återstående områden anslutning till vårt öppna fibernät, säger Jörgen Svärdh, vd på Utsikt Bredband AB.

Utsikts fibernät kommer att samförläggas med elnätet så långt det är möjligt. Det innebär både mindre grävarbete och lägre kostnad.

Detta är en fantastisk möjlighet och vi är mycket glada över utbyggnadsplanen, säger Dag Segrell, kommundirektör. Bredband är en viktig förutsättning för tillväxt och tillgänglighet. Dessutom är det på landsbygden som fibernätet verkligen kan göra skillnad och skapa nya möjligheter för såväl privatpersoner som företag.

Erbjudande om anslutning kommer att skickas ut i början av 2019. Anslutningsavgiften för ett privathushåll är 19 900 kr där intresset är som störst.

Jörgen Svärdh, vd Utsikt Bredband, 070-369 92 49
jorgen.svardh@utsikt.se
Dag Segrell, kommundirektör Mjölby kommun, 0142-85135
dag.segrell@mjolby.se

Utsikt Bredband är stolta över att vara en viktig del av våra kunders vardag. Varje dag. Dygnet runt. Vårt fibernät når huvuddelen av hushållen i Linköping, Mjölby och Katrineholm och löser behov av snabba kommunikationslösningar och hög kapacitet – nu och för framtiden. Hos oss erbjuder flera leverantörer tjänster för internet, TV och telefoni. Det ger stor valfrihet. Dessutom finns vi lokalt– det ger både hög tillgänglighet och bra support. Utsikt Bredband ägs av Tekniska verken och Mjölby-Svartådalen Energi.

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.