Stor spansk demonstration mot tjurfäktning stöds av tusentals svenskar

Djurens Rätt har på mindre än två veckor samlat in mer än 30 000 namnunderskrifter för ett förbud mot tjurfäktning i Spanien. Uppropet, som skickats till Spaniens ambassad i Sverige, är en stödaktion till den stora demonstration som imorgon, lördagen den 10 september, går av stapeln i Madrid.

Foto: Shutterstock

Protesterna mot företeelser som tjurfäktning och tjurrusning har växt sig allt starkare med åren. Men protesterna till trots förekommer tjurfäktning fortfarande i framförallt Spanien. Den 10 september arrangerar det spanska djurpartiet PACMA en stor demonstration i Madrid med målet att en gång för alla avskaffa all tjurfäktning i Spanien. Flera tusen människor förväntas delta i demonstrationen.

Som stöd till lördagens demonstration i Madrid lanserade Djurens Rätt för två veckor sedan ett upprop för ett förbud mot tjurfäktning i Spanien - och på mindre än två veckor har nästan 30 000 personer skrivit på uppropet, som har förmedlats till Spaniens ambassad i Sverige, liksom till arrangörerna för lördagens demonstration i Madrid.

– Tjurfäktning är djurplågeri och vi märker av ett stort engagemang i den här frågan också i Sverige. Vi drog igång vårt upprop för att stötta de djurvänner i Spanien som arbetar för att stoppa dessa otidsenliga traditioner - tiden är inne för ett förbud mot tjurfäktning, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

I Lissabonfördraget slår EU fast att djur är kännande varelser och de ska visas full hänsyn, men fördraget gör undantag för "kulturella sedvänjor" där tjurfäktning räknas in. Flera EU-parlamentariker arbetar för att få ett slut på tjurfäktningen.

Världens protester har lett till att många städer i Spanien stängt sina tjurfäktningsarenor och förklarat att de är emot tjurfäktning. Sommaren 2010 fattade till exempel regionen Katalonien beslut om att förbjuda tjurfäktning. Nu hoppas djurrättsorganisationer på ett nationellt förbud i Spanien.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.