Stor spegel på torget - för ökad miljömedvetenhet

Igår (3 december) byggdes en stor spegel på torget i Katrineholm vid mötesplatsen Strömplan Köpmangatan/Hantverkaregatan och idag är den klar. Det är Tekniska verken som ligger bakom installationen och syftet är att uppmärksamma Katrineholmsborna på vad de gör och kan göra för att bidra till det hållbara och resurseffektiva samhället.

- Spegeln är böjd för att man på ena sidan ”bara ska se sig själv”, och det ska symbolisera vad man själv kan göra och redan gör för miljön. På spegelns andra sida ser man mer av staden. Den visar att Katrineholmarna redan nu gör skillnad tillsammans och ska även uppmuntra till att gemensamt göra ännu mer när det gäller hållbarhet. Vi vill sprida budskapet om en resurseffektiv stad och region, säger Karin Johansson, marknadskommunikatör på Tekniska verken.

Spegeln är 2 meter hög och 3 meter bred, och väl förankrad i marken. Den finns kvar på torget fram till den 18 december.

Kostnaden är cirka 95 000 kronor inklusive idéframtagning, projektledning, material och byggnation. Stommen kan sedan återanvändas på andra platser och vid andra tillfällen.

Karin Johansson, marknadskommunikatör, Tekniska verken, 013-20 80 72, 076-896 80 72
karin.johansson@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)