Stor succé för hittaut – 1,8 miljoner registrerade checkpoints

Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning hittaut växer så det knakar. "Att endast tolv procent av deltagarna är med i en orienteringsförening visar att vi når ut till en bred målgrupp som annars inte skulle komma i kontakt med orientering", säger Linnea Börjars på Svenska Orienteringsförbundet.
Fri bild.

Hittaut har under året slagit en rad rekord:

•    Hittaut har arrangerats på 45 orter, tio fler än året innan.

•    Antalet registrerade checkpoints landade på 1,8 miljoner, att jämföra med 1,2 miljoner 2018.

•    Antalet deltagare ökade med 50 procent till 43 700 personer. Det innebär att hittaut kan aktivera runt 80 000 personer, eftersom tidigare mätningar visat att registrerade deltagare ofta har sällskap av en person som saknar hittautkonto.

I tio år har hittaut lockat deltagare att ta sig ut och leta checkpoints. På köpet upptäcker deltagarna sin omgivning och får motion. Till sin hjälp har de en orienteringskarta på papper eller digitalt i appen/på hemsidan. Vid varje checkpoint finns en kod som deltagaren registrerar på sitt konto, med chans att vinna priser.

Aktiviteten är gratis och alla kan delta utifrån sina förutsättningar, dygnet runt under säsongen som vanligtvis sträcker sig från maj till oktober. Hittaut finns även som friskvårsprojekt för företag och skolor.

- Det är underbart att komma ut i naturen. Det blir nästan som ett gift när man väl startat. För att inte tala om tävlingsinstinkten när andra bekanta också håller på – man vill ju bli veckans raket! säger en deltagare i hittauts enkät.

De flesta av deltagarna promenerar, joggar eller springer. Cykel är också vanligt förekommande, särskilt om det är en bit att ta sig till området med checkpoints. Ett 15-tal hittar ut med rullstol, rullator eller permobil. Detta är möjligt tack vare att varje hittautort har ett visst antal checkpoints som är placerade längs asfalterade ytor eller hårt packade grusvägar. Utöver checkpoints i stadsmiljö och bostadsområden finns checkpoints i skog och mark.

Linnea Börjars, bredd- och motionsutvecklare på Svenska Orienteringsförbundet med ansvar för samordning av hittaut, är mycket nöjd med årets resultat.

- Det är fantastiskt att få arbeta med ett friskvårdsprojekt som har så många hängivna deltagare. Att endast tolv procent av deltagarna är med i en orienteringsförening är ett bevis på att vi lyckas nå ut till en bred målgrupp som annars inte skulle komma i kontakt med orientering, säger Börjars.

Mer fakta om hittaut hittar du HÄR!

För mer information - kontakta Linnea Börjars på Svenska Orienteringsförbundet. Telefon: 010-476 53 68.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.