Stora fördelar för resenärerna med fyra spår genom Västlänken

Med fyra spår vid Västlänkens stationer kan Västtrafik erbjuda resenärerna ännu fler och snabbare resor genom Västlänken. Foto: Thomas Harrysson

Västtrafik välkomnar Trafikverkets besked om att man från start kommer att bygga fyra spår genom Västlänkens stationer. Det innebär att fler av Västtrafiks tåglinjer kommer att kunna köras genom Västlänken. Fler resenärer får tillgång till snabbare resor genom Göteborg.

Med fyra spår genom Västlänkens stationer kan fler tåg köra genom Västlänken. Tunnelns kapacitet ökar från 16 tåg per timme och riktning till 24 tåg per timme och riktning.

För Västtrafik underlättas planeringen, då det blir möjligt att låta fler tåglinjer gå genom Västlänken, istället för att några linjer skulle fått köra till säckstationen på Göteborg Centralstation.

– Det är ett mycket positivt besked som innebär att fler tågresenärer från dag ett får möjlighet att resa direkt till Haga och Korsvägen utan byte till stadstrafiken. Det innebär också att det kommer finnas gott om utrymme att öka trafiken i takt med att antalet resenärer ökar och banorna kring Göteborg byggs ut i framtiden. Detta borgar för riktigt bra resmöjligheter för Västtrafiks kunder som reser med tåg, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.

Bohusbanan kan gå i Västlänken
Beskedet innebär att tåg från Bohusbanan kommer få plats att köra genom Västlänken, något som tidigare varit osäkert. Därmed kopplas den planerade Brunnsbo station till Västlänken, med kortare restider som följd. Restiden från Brunnsbo station till Haga beräknas bli 9 minuter, jämfört med dagens 18 minuter som det tar att resa motsvarande sträcka med buss och spårvagn.

Resorna blir också mindre sårbara för förseningar och andra störningar, eftersom att tågen kan gå tätare och kan passera förbi varandra i tunneln.

Det innebär också att Västtrafik kan vända tåglinjer vid Korsvägen och tågen slipper köra till Almedal för att vända. Med fyra spår säkras också möjligheten till utbyggnad av järnvägen till och från Göteborg och resenärerna slipper de störningar som skulle uppstått om stationerna hade byggts ut med fyra spår i ett senare skede.

Fakta: Snabbare restider genom Västlänken
Göteborg C – Korsvägen 5 min (idag: 6 min med stadstrafiken)
Göteborg C – Haga 2 min (idag: 8 min med stadstrafiken)
Göteborg C – Brunnsbo 6 min (idag: 11 min med stadstrafiken)