Stora förväntningar på nytt globalt nätverk för hållbara investeringar

Idag, den 15 april 2019, presenteras nätverket Global Investors for Sustainable Development, GISD. Världen behöver investeringar på 90 biljoner dollar (alltså 90 följt av tolv nollor) för att kunna nå målen i Agenda 2030. Det är också viktigt för investerarna att se hållbara möjligheter att placera pengar, samt att använda de 17 globala målen för att identifiera hållbarhetsrisker. Därför presenterar FN det nya nätverket, som bland annat inspirerats av det svenska nätverket Swedish Investors for Sustainable Development SISD.

-Sverige inspirerar! Det svenska nätverket av investerare från pensionsfonder, försäkringsbolag och banker, med hjälp av svenskt bistånd för att stödja hållbarhetsmålen, har blivit en av inspirationskällorna för ett stort FN-initiativ. Det är därför med tillkämpad blygsamhet jag stolt kan vara en inledningstalare vid annonseringen av det globala FN-initiativet med samma mål. Offentliga och privata medel måste gå åt samma håll för att vi ska klara klimatkrisen såväl som de övriga globala målen, säger Peter Eriksson, minister för internationell utveckling.

Investerare är en viktig katalysator för hållbarhet. Pensionsfonder, kapitalförvaltare och investmentbolag förvaltar pengar för framtida generationer. De måste tänka långsiktigt, och de kan agera för hållbarhet genom investeringar, ägarstyrning och genom att efterfråga transparens och rapportering kring hållbarhetsfrågor. Samtidigt finns det undersökningar på att bara 25 procent av världens alla investeringar är investerade med någon hållbarhetskomponent.

- Att utrota fattigdom till år 2030 kräver ny finansiering i världens fattiga och fattigaste länder. Potentialen är enorm när nu de globala institutionella investerarna visar stort intresse att bidra till att hållbart uppnå Agenda 2030 och de globala målen, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

FN:s Generalsekreterare António Guterres annonserade idag i under Financing for Development Forum det nya globala nätverket för stora investerare, GISD. Sida organiserar sedan 2016 ett svenskt nätverk för investerare, SISD, som spelat en roll som inspiration till det globala nätverket.

Bland deltagarna i SISD har till exempel flera nya fonder startats med Agenda 2030 som tema. Flera investeringar har gjorts i gröna obligationer, Världsbanksobligationer med inriktning mot Agenda 2030 och vattenobligationer. Hösten 2018 gjorde fyra aktörer som grupp (SEB, SHB, Svenska kyrkan och Skandia) en stor gemensam investering i Världsbanksobligationer med särskild uppmärksamhet för hållbara städer för 2,5 miljarder kronor.

- Vi ser att en stor del av dessa investeringar når ut till människor i fattigdom, framför allt via utvecklingsbankerna. På Sida ser vi att olika partnerskap med nya aktörer är ett sätt att arbeta kraftfullt med de stora utmaningar – och möjligheter – som kommer med Agenda 2030. Genom partnerskap kan man stimulera och engagera varandra för hållbar utveckling. Magin med partnerskap är, att om de fungerar bra, kan helheten och den totala vinsten bli mycket mer än summan av delarna, säger Carin Jämtin.

Det nya globala nätverket GISD ska fungera som en plattform där medlemmarna kan utbyta erfarenheter för att skala upp investeringar i linje med Agenda 2030, och skapa engagemang för hållbara investeringar. Tillsammans kan man också arbeta på policynivå för att undanröja hinder för investeringar i linje med Agenda 2030 och utvecklingsländer. GISD kommer även att titta på definitionen av vad som är en Agenda 2030-investering.

Alla regioner i världen, inklusive utvecklingsregioner kommer att representeras i GISD. Även svenska investerare är representerade via SISD.

- Jag är övertygad om att ett globalt nätverk av stora investerare som sätter hållbarhet i fokus kan göra stor nytta i arbetet med Agenda 2030. Sida har stora förväntningar på GISD att katalysera nya pengar för investeringar i linje med Agenda 2030 och för de fattigaste länderna. Resurserna behövs för att bygga institutioner och bidra till reformer som behövs för hållbar samhällsbyggnad. Pengarna ska också göra långsiktig nytta, poängterar Carin Jämtin.

Presskontakter:

Kontakt för Peter Eriksson: Hanna Hessling 0725573801

Sidas presstjänst: 08-698 55 55, press@sida.se

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sida ger stöd till cyklondrabbade i Moçambique, Malawi och Zimbabwe26.3.2019 18:38:47 CETPressmeddelande

Hjälpbehoven är enorma efter cyklonen Idais framfart där stora landområden har lagts under vatten, förstört byggnader och raserat infrastruktur. Katastrofen har krävt ett stort antal människoliv, många saknas fortfarande och hundratusentals har blivit hemlösa. Sida ger nu snabba stöd till både koordinering av hjälpinsatser och till akuta insatser för drabbade. Sida ger också stöd till den svåra torkan som samtidigt pågår i västra Zimbabwe med nära 3 miljoner mycket svårt undernärda.

Pressinbjudan: Ingen ska lämnas utanför – men hur? Seminarium om funktionsnedsättning i biståndet25.3.2019 13:36:53 CETPressinbjudan

I dag lever en miljard människor med någon form av funktionsnedsättning, enligt FN:s utvecklingsprogram. Att ingen ska lämnas utanför och att mänskliga rättigheter ska respekteras är en central fråga. De globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 är tydliga med att personer med funktionsnedsättning inkluderas. Svenskt bistånd ska nå de allra fattigaste och mest marginaliserade genom att utgå från deras perspektiv. Men hur gör vi det? Och vad händer om vi inte gör det? När: torsdag 28 mars, 2019 Tid: 09:30 – 12:00 (Registrering från kl. 09:00) Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm Arrangörer: Sida, MyRight och Myndigheten för delaktighet Det finns ett tydligt samband mellan fattigdom, utveckling och funktionsnedsättning. Människor med funktionsnedsättningar löper större risk att bli fattiga – samtidigt som fattigdom kan leda till en ökad risk för funktionsnedsättning. I flera samhällen tillhör personer med funktionsnedsättning de mest stigmatiserade, diskriminerade och marginaliserade gru

Sida ger stora humanitära stöd till förvärrade kriser i världen18.3.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Den humanitära situationen fortsätter att förvärras. Under 2019 beräknas 134 miljoner människor i 42 länder att behöva humanitärt stöd. En stor utmaning är att finansieringen inte ökar i samma takt som behoven och FN:s behovsappeller är täckta till bara drygt hälften. Biståndsmyndigheten Sida ger nu stöd till fler än 30 kriser; några av dessa kriser försvårades under förra året, till exempel Afghanistan som drabbats av svår torka och matbrist, Venezuela där tre miljoner människor har lämnat landet, samt till Demokratiska Republiken Kongo och Centralafrikanska Republiken där väpnade konflikter intensifierats under året. För andra året i rad är Jemen världens svåraste kris där mer än 24 miljoner människor behöver humanitärt stöd.

Uttalande med anledning av söndagens flygplansolycka i Etiopien11.3.2019 10:11:41 CETPressmeddelande

Det är med stor sorg och smärta som vi fått veta att en mångårig och mycket uppskattad kollega fanns med på passagerarlistan på planet som störtade på söndagsmorgonen i Etiopien. Alla våra tankar finns nu hos vår kollegas anhöriga, och hos våra kollegor både här i Sverige och i de länder där vi arbetar. Vi stöttar vår kollegas nära och vänner och kollegor på myndigheten. I morse samlades personalen för att få information och prata om det som har hänt. Carin Jämtin, generaldirektör Sida.