Stora industrisatsningar skapar jobbtillfällen – industriteknisk utbildning startar i Skellefteå för att möta efterfrågan

Inom de närmsta åren ska svensk industri bli grön och regeringen räknar med över 10000 nya arbetstillfällen i norra Sverige, varav Northvolts etablering i Skellefteå står för en del. Nu har utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen att erbjuda industriteknisk utbildning i Skellefteå för att möta den framtida efterfrågan på kompetens. Utbildningen startar 1 februari 2022 och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

Det sker stora industrisatsningar Västerbotten och Norrbotten. Northvolt bygger batterifabrik i Skellefteå och H2 Green Energy i Boden samt SSAB:s pilotprojekt Hybrit i Luleå ska tillverka fossilfritt stål. En viktig förutsättning för att kunna genomföra satsningarna är att det finns kompetent personal till de nya jobbtillfällen som skapas. Därför startar Lernia, på uppdrag av Arbetsförmedlingen, i februari en industriteknisk utbildning i Skellefteå.

- De stora satsningar som genomförs innebär stora möjligheter, men de kommer inte att gå att genomföra om vi inte har kompetent personal. Att ha en industriteknisk utbildning lokalt har ett stort värde, både för individer och för de företag som nu ser möjligheter i Skellefteå och andra orter, säger Jan Collin, regionchef bemanning på Lernia.

Industrins satsningar kräver ökad rörlighet på arbetsmarknaden
I och med miljardsatsningarna som nu sker på industrijobben rapporterar regeringens samordnare Peter Larsson att det kommer behövas 100000 ”inflyttare” till Norrbotten och Västerbotten fram till 2035 för att möta behoven.

Dock visar en färsk undersökning gällande arbete och arbetsliv genomförd av Demoskop på uppdrag av Lernia att viljan till flytt för arbete är låg. Endast tre av tio svenskar kan tänka sig att flytta för jobb. I Västerbotten och Norrbotten är benägenheten en aning högre, 34 respektive 35 procent kan tänka sig det.

- Ska vi klara att ställa om till en grön industrisektor behöver vi att fler utbildar sig och väljer ett jobb i norr, därför blir det en viktig nyckel att visa att en lovande framtid lika gärna kan finnas i Västerbotten som i storstäderna, säger Catrin Rothman, verksamhetschef vuxenutbildning på Lernia.

Industriteknisk utbildning innehåller svetsning, automation (bas) och skärande bearbetning (CNC). Utbildningen startar den 1 feb 2022 i Skellefteå och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Fler kvinnor behövs till tunga yrken – satsning från Lernia ska fylla lediga utbildningsplatser inom fordon20.1.2022 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Pandemin har inneburit en snabb ökning av arbetslösa i Sverige samtidigt som vägen till jobb via arbetsmarknadsutbildningar har visat sig vara effektiv. En yrkesbransch som skriker efter kompetens är den traditionellt sett mansdominerade fordonsbranschen, och nu satsar utbildningsaktören Lernia på att locka fler kvinnor till sina fordonsutbildningar med lediga platser runt om i landet.

Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2021: Högre intäkter och ett förstärkt resultat28.10.2021 16:23:41 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 51 procent högre jämfört med samma period föregående år och rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för delårsperioden uppgick till 113 (-18) mkr. Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 72 procent jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 583 (338) mkr. Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 47 (10) mkr.

Stora satsningar på nya jobb runt om i landet – men få svenskar beredda att flytta25.10.2021 07:25:55 CEST | Pressmeddelande

Statliga och privata storsatsningar på jobb utanför storstadsregionerna förväntas ge tusentals nya arbetstillfällen framöver, inte minst i norra Sverige. Nu vill företagen och regeringen få arbetssökande att flytta dit jobben finns, men enligt en ny nationell undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia är få svenskar villiga att flytta för jobb. Endast tre av tio uppger att det är något man är beredd att göra. Mest benägna att flytta är unga, 47 procent i åldrarna 18-32 år svarar ja på frågan, och i gruppen unga män är det ännu fler, 53 procent, som kan tänka sig det.