Stora industrisatsningar skapar jobbtillfällen – industriteknisk utbildning startar i Skellefteå för att möta efterfrågan

Inom de närmsta åren ska svensk industri bli grön och regeringen räknar med över 10000 nya arbetstillfällen i norra Sverige, varav Northvolts etablering i Skellefteå står för en del. Nu har utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen att erbjuda industriteknisk utbildning i Skellefteå för att möta den framtida efterfrågan på kompetens. Utbildningen startar 1 februari 2022 och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

Det sker stora industrisatsningar Västerbotten och Norrbotten. Northvolt bygger batterifabrik i Skellefteå och H2 Green Energy i Boden samt SSAB:s pilotprojekt Hybrit i Luleå ska tillverka fossilfritt stål. En viktig förutsättning för att kunna genomföra satsningarna är att det finns kompetent personal till de nya jobbtillfällen som skapas. Därför startar Lernia, på uppdrag av Arbetsförmedlingen, i februari en industriteknisk utbildning i Skellefteå.

- De stora satsningar som genomförs innebär stora möjligheter, men de kommer inte att gå att genomföra om vi inte har kompetent personal. Att ha en industriteknisk utbildning lokalt har ett stort värde, både för individer och för de företag som nu ser möjligheter i Skellefteå och andra orter, säger Jan Collin, regionchef bemanning på Lernia.

Industrins satsningar kräver ökad rörlighet på arbetsmarknaden
I och med miljardsatsningarna som nu sker på industrijobben rapporterar regeringens samordnare Peter Larsson att det kommer behövas 100000 ”inflyttare” till Norrbotten och Västerbotten fram till 2035 för att möta behoven.

Dock visar en färsk undersökning gällande arbete och arbetsliv genomförd av Demoskop på uppdrag av Lernia att viljan till flytt för arbete är låg. Endast tre av tio svenskar kan tänka sig att flytta för jobb. I Västerbotten och Norrbotten är benägenheten en aning högre, 34 respektive 35 procent kan tänka sig det.

- Ska vi klara att ställa om till en grön industrisektor behöver vi att fler utbildar sig och väljer ett jobb i norr, därför blir det en viktig nyckel att visa att en lovande framtid lika gärna kan finnas i Västerbotten som i storstäderna, säger Catrin Rothman, verksamhetschef vuxenutbildning på Lernia.

Industriteknisk utbildning innehåller svetsning, automation (bas) och skärande bearbetning (CNC). Utbildningen startar den 1 feb 2022 i Skellefteå och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Bara var fjärde i Blekinge län är optimistisk över arbetsmarknadens utveckling i länet – var femte rädd att förlora jobbet1.11.2022 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många i Blekinge län – 78 procent känner sig oroliga över att det ska påverka privatekonomin. Det är en större andel oroliga än i något annat län. Skillnaden i optimism är som tydligast vid jämförelser med de nordligaste länen. I Norrbotten och Västerbotten ser hela 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med bara 26 procent i Blekinge. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop genomfört på uppdrag av bemannings-, utbildnings- och matchningsföretaget Lernia.

Lernias delårsrapport 1 januari - 30 september 2022: Intäktsrekord för Bemanning men fortsatta utmaningar för Utbildning27.10.2022 18:55:27 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 16 procent högre jämfört med samma period föregående år och koncernens rörelseresultat uppgick för delårsperioden till 49 (148) mkr. Det försämrade rörelseresultatet beror huvudsakligen på engångseffekter hänförliga till minskad återbetalning av Avtalsgruppsförsäkringar, lägre sjuklönestöd samt en resultatförsämring för utbildningsverksamheten.

Oro för ekonomin i söder men optimism i norr – geografiska skillnader i synen på arbetsmarknaden25.10.2022 14:29:30 CEST | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många svenskar – en klar majoritet, 64 procent, känner sig oroliga över att det ekonomiska läget ska påverka privatekonomin och var femte svensk tror på en negativ utveckling på arbetsmarknaden. Men det finns geografiska skillnader – i norra Sverige, är oron inte lika påtaglig. I Norrbotten och Västerbotten ser mer än hälften, 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med riket i stort där endast 40 procent svarar samma. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop gjort på uppdrag av bemannings, matchning- och utbildningsföretaget Lernia.