Stora konstnärliga och publika framgångar för Dramaten 2017

År 2017 blev året då Dramaten hade fler uppsättningar och högre biljettintäkter än någonsin tidigare. Totalt nådde Dramaten en publik på drygt 270 000 varav omkring 40 000 barn och unga. Årets resultat blev 5,4 miljoner.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.

– Som teaterchef blickar jag med glädje tillbaka på det gångna året. Hela teatern, både på och bakom scenerna, har tillsammans arbetat för att erbjuda publiken en mångsidig och djärv repertoar, säger Eirik Stubø.

Under 2017 producerades 37 egna produktioner på teatern, att jämföras med 32 (2016).
Biljettintäkterna uppgick till 54,6 miljoner kronor, jämfört med 45 miljoner (2016).

Vid årsstämman valdes Jesús Azpeitia Seron och Amanda Lundeteg in som nya styrelseledamöter. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

– För mig som ordförande ser jag fram emot att få fortsätta arbetet med att utveckla Dramaten som ledande scenkonstinstitution, säger Ulrika Årehed Kågström.

Jesús Azpeitia Seron är arkitekt på SAR/MSA, kreativ ledare på Tengbom, lärare vid KTH och tidigare proprefekt och grundutbildningsansvarig vid institutionen för arkitektur, KTH.

Amanda Lundeteg är VD för stiftelsen AllBright. Hon är jurymedlem för Raoul Wallenberg-priset, Årets VD och Årets Mångfaldschef och har tidigare suttit i styrelsen för Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet.

Dramatens styrelse:
Ulrika Årehed Kågström, ordförande
Jesús Azpeitia Seron, ledamot
Sara Danius, ledamot
Raoul Grünthal, ledamot
Eva Hamilton, ledamot
Amanda Lundeteg, ledamot
Biljana Pehrsson, ledamot
Tasso Stafilidis, ledamot

Rebecka Hemse och Jens Thiman är arbetstagarrepresentant i styrelsen, utsedda av Teaterförbundet.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.
Jesús Azpeitia Seron. Foto: Christoffer Skogsmo

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.