Stora konstnärliga och publika framgångar för Dramaten 2017

År 2017 blev året då Dramaten hade fler uppsättningar och högre biljettintäkter än någonsin tidigare. Totalt nådde Dramaten en publik på drygt 270 000 varav omkring 40 000 barn och unga. Årets resultat blev 5,4 miljoner.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.

– Som teaterchef blickar jag med glädje tillbaka på det gångna året. Hela teatern, både på och bakom scenerna, har tillsammans arbetat för att erbjuda publiken en mångsidig och djärv repertoar, säger Eirik Stubø.

Under 2017 producerades 37 egna produktioner på teatern, att jämföras med 32 (2016).
Biljettintäkterna uppgick till 54,6 miljoner kronor, jämfört med 45 miljoner (2016).

Vid årsstämman valdes Jesús Azpeitia Seron och Amanda Lundeteg in som nya styrelseledamöter. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

– För mig som ordförande ser jag fram emot att få fortsätta arbetet med att utveckla Dramaten som ledande scenkonstinstitution, säger Ulrika Årehed Kågström.

Jesús Azpeitia Seron är arkitekt på SAR/MSA, kreativ ledare på Tengbom, lärare vid KTH och tidigare proprefekt och grundutbildningsansvarig vid institutionen för arkitektur, KTH.

Amanda Lundeteg är VD för stiftelsen AllBright. Hon är jurymedlem för Raoul Wallenberg-priset, Årets VD och Årets Mångfaldschef och har tidigare suttit i styrelsen för Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet.

Dramatens styrelse:
Ulrika Årehed Kågström, ordförande
Jesús Azpeitia Seron, ledamot
Sara Danius, ledamot
Raoul Grünthal, ledamot
Eva Hamilton, ledamot
Amanda Lundeteg, ledamot
Biljana Pehrsson, ledamot
Tasso Stafilidis, ledamot

Rebecka Hemse och Jens Thiman är arbetstagarrepresentant i styrelsen, utsedda av Teaterförbundet.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.
Jesús Azpeitia Seron. Foto: Christoffer Skogsmo

Dramatens repertoar våren 201914.11.2018 10:15Pressmeddelande

Våren 2019 bjuder Dramaten på Shakespeares Hamlet på Stora scenen i regi av Sofia Jupither, med Adam Lundgren i huvudrollen. Lars Norén är tillbaka på Dramaten med urpremiären av den första delen i trilogin om åldrande och avsked, Andante, och Cirkus Cirkör gör i samarbete med Dramaten och Malmö Stadsteater en föreställning av Gunilla Thorgrens Guds olydiga revben. Senare i vår görs en unik samproduktion mellan fem teatrar i Europa i föreställningen I am Europe i regi av Falk Richter. Stefan Larsson regisserar den moderna klassikern Linje lusta av Tennessee Williams och Sara Bergmark Elfgren har dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris regisseras av Lena Endre och både Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg medverkar i en nyskriven pjäs, Hugh och Nancys många världar, skriven och regisserad av Lars Rudolfsson. På Elverket regisserar Runar Hodne Orfeus stiger ner. I samarbete med Nobel Center görs en ny Performance Lecture: Om lycka - med Micael Dahlen, profess