Stora konstnärliga och publika framgångar för Dramaten 2017

År 2017 blev året då Dramaten hade fler uppsättningar och högre biljettintäkter än någonsin tidigare. Totalt nådde Dramaten en publik på drygt 270 000 varav omkring 40 000 barn och unga. Årets resultat blev 5,4 miljoner.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.

– Som teaterchef blickar jag med glädje tillbaka på det gångna året. Hela teatern, både på och bakom scenerna, har tillsammans arbetat för att erbjuda publiken en mångsidig och djärv repertoar, säger Eirik Stubø.

Under 2017 producerades 37 egna produktioner på teatern, att jämföras med 32 (2016).
Biljettintäkterna uppgick till 54,6 miljoner kronor, jämfört med 45 miljoner (2016).

Vid årsstämman valdes Jesús Azpeitia Seron och Amanda Lundeteg in som nya styrelseledamöter. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

– För mig som ordförande ser jag fram emot att få fortsätta arbetet med att utveckla Dramaten som ledande scenkonstinstitution, säger Ulrika Årehed Kågström.

Jesús Azpeitia Seron är arkitekt på SAR/MSA, kreativ ledare på Tengbom, lärare vid KTH och tidigare proprefekt och grundutbildningsansvarig vid institutionen för arkitektur, KTH.

Amanda Lundeteg är VD för stiftelsen AllBright. Hon är jurymedlem för Raoul Wallenberg-priset, Årets VD och Årets Mångfaldschef och har tidigare suttit i styrelsen för Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet.

Dramatens styrelse:
Ulrika Årehed Kågström, ordförande
Jesús Azpeitia Seron, ledamot
Sara Danius, ledamot
Raoul Grünthal, ledamot
Eva Hamilton, ledamot
Amanda Lundeteg, ledamot
Biljana Pehrsson, ledamot
Tasso Stafilidis, ledamot

Rebecka Hemse och Jens Thiman är arbetstagarrepresentant i styrelsen, utsedda av Teaterförbundet.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.
Jesús Azpeitia Seron. Foto: Christoffer Skogsmo

Dramaten& presenterar: Who’s afraid of Jenny Wilson?5.9.2018 08:58Pressmeddelande

Artisten Jenny Wilson, regissören Py Huss-Wallin och konstnären Hanna Kisch blir de första att tolka Dramaten&:s nya format Performance concert. Tillsammans har de tre konstnärerna skapat en föreställning som förenar livemusik, teater och performance. Med föreställningen vill de ta oss genom natten mot gryningen. Genom rädslor och sorg och vilda begär. Hela världen är i en skälvande rörelse, inget kommer någonsin vara så som det en gång var. För vem är rädd för vem nu? Urpremiär för Who´s afraid of Jenny Wilson den 8 november på Lilla scenen. Biljetterna släpps idag onsdag den 5 september klockan 12.00.