Stora konstnärliga och publika framgångar för Dramaten 2017

År 2017 blev året då Dramaten hade fler uppsättningar och högre biljettintäkter än någonsin tidigare. Totalt nådde Dramaten en publik på drygt 270 000 varav omkring 40 000 barn och unga. Årets resultat blev 5,4 miljoner.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.

– Som teaterchef blickar jag med glädje tillbaka på det gångna året. Hela teatern, både på och bakom scenerna, har tillsammans arbetat för att erbjuda publiken en mångsidig och djärv repertoar, säger Eirik Stubø.

Under 2017 producerades 37 egna produktioner på teatern, att jämföras med 32 (2016).
Biljettintäkterna uppgick till 54,6 miljoner kronor, jämfört med 45 miljoner (2016).

Vid årsstämman valdes Jesús Azpeitia Seron och Amanda Lundeteg in som nya styrelseledamöter. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

– För mig som ordförande ser jag fram emot att få fortsätta arbetet med att utveckla Dramaten som ledande scenkonstinstitution, säger Ulrika Årehed Kågström.

Jesús Azpeitia Seron är arkitekt på SAR/MSA, kreativ ledare på Tengbom, lärare vid KTH och tidigare proprefekt och grundutbildningsansvarig vid institutionen för arkitektur, KTH.

Amanda Lundeteg är VD för stiftelsen AllBright. Hon är jurymedlem för Raoul Wallenberg-priset, Årets VD och Årets Mångfaldschef och har tidigare suttit i styrelsen för Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet.

Dramatens styrelse:
Ulrika Årehed Kågström, ordförande
Jesús Azpeitia Seron, ledamot
Sara Danius, ledamot
Raoul Grünthal, ledamot
Eva Hamilton, ledamot
Amanda Lundeteg, ledamot
Biljana Pehrsson, ledamot
Tasso Stafilidis, ledamot

Rebecka Hemse och Jens Thiman är arbetstagarrepresentant i styrelsen, utsedda av Teaterförbundet.

Amanda Lundeteg. Foto: pressbild.
Jesús Azpeitia Seron. Foto: Christoffer Skogsmo

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i historiskt samarbete – sätter tillsammans upp Häxjakten17.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

De två största teaterhusen i Sverige: den moderna folkteatern vid Sergels torg och den anrika teatern vid Nybroplan gör för första gången någonsin en samproduktion. Arthur Millers Häxjakten får premiär den 14 september på Elverket. Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem som slog igenom på Stockholms stadsteater och numera är knuten till Dramaten. I ensemblen på hela 19 skådespelare, som kommer från båda teaterhusen, ser vi bland andra Andreas Kundler, Karin Franz Körlof, Shanti Roney, Ellen Nyman och Shebly Niavarani. Biljetterna släpps idag den 17 april klockan 12.00.

Dramatenstjärnorna på Slottsteatern22.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

Dramaten och Drottningholms Slottsteater samarbetar i höst. Johan Rabaeus och Andreas T. Olsson kommer att spela Beethoven och hans brorson i den nyskrivna pjäsen Dövheten av Niklas Rådström, med urpremiär den 5 september på Drottningholmsteatern. På den historiska scenen bjuder skådespelarna tillsammans med en stråkkvartett från Drottningholmsteaterns orkester på humor, värme och musik. Biljetter släpps i dag.