Mobility Sweden

Stora negativa effekter för fordonsmarknaden med Januaripartiernas förslag

Dela
Regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna har beslutat och aviserat om en rad olika nya förslag som kommer få negativa konsekvenser för fordonsmarknaden i Sverige. Bland annat vill man försämra för förmånsbilarna. BIL Sweden har analyserat vad alla dessa olika förslag kommer att innebära för fordonsmarknaden.

- Flera av Januaripartiernas förslag i budgeten bedömer vi är bra för den omställning som fordonsindustrin gör, bland annat satsningarna på laddinfrastruktur, reduktionsplikten och satsningarna på forskning. Däremot är vi bekymrade över förändringar som föreslås för lätta fordon eftersom de nu riskerar att bromsa upp den positiva utveckling vi har för laddbara bilar och därmed försena klimatomställningen, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.

Januaripartierna har aviserat fyra stora förändringar som ska träda ikraft under 2021. Det handlar om;
- Slopandet av den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för samtliga miljöbilar.
- Generell höjning av förmånsvärdena.
- Förändringarna i Bonus-malussystemet.
- Återbetalningskrav av bonusen för första ägaren vid export inom fem år.

BIL Sweden har analyserat helheten av dessa förslag och gjort en konsekvensanalys om vad dessa förslag kommer att innebära för marknaden 2021 och 2022.  

- För totalmarknaden för personbilar räknar vi med en nedgång på mellan 10-12 procent för 2021 i jämförelse om man skulle behålla dagens system. Det som också bekymrar oss är att den fina utveckling vi sett vad gäller laddbara bilar nu kommer att bromsa in. Vår tidigare prognos hade en andel laddbara bilar på cirka 40 procent för 2021, men nu riskerar andelen laddbara att stanna upp på årets förväntade nivå, cirka 30 procent och öka svagt 2022. Detta är mycket olyckligt eftersom det försenar omställningen och försvårar möjligheten att nå våra gemensamma klimatmål, fortsätter Mattias Bergman.

Från den 1 januari 2021 försvinner den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar. Sedan planeras ett förslag om att kraftigt höja förmånsvärden för bilar som registreras från och med 1 juli nästa år och som på årsbasis höjer förmånsskatten med flera tusen kronor.

- Företag har historiskt sett spelat en viktig roll för fordonsmarknaden vid teknikskiften då de investerar i ny teknik och nya modeller. En risk med en höjd förmånsbeskattning är att många kommer att välja bort förmånsbil, för att istället välja en äldre bil, och helst en så pass gammal att den inte drabbas av Bonus-malussystemet, dvs en bil som är äldre än tre år, fortsätter Mattias Bergman.

- I den offentliga debatten hörs allt oftare att bilförmånssystemet bidrar till att fler väljer större bilar som släpper ut mer. Det är en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Hittills i år, januari – oktober, har de nyregistrerade förmånsbilarna ett genomsnittligt CO2-utsläpp på 90 g per km, jämfört med 104 g per km för privatpersoners nyregistreringar. Förmånssystemet, tillsammans med den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider, har blivit en viktig prispressare och bidragit till att fler kunnat köpa laddbara bilar. Det har blivit en viktig inkörsport för elektrifieringen av fordonsflottan, avslutar Mattias Bergman.

Kontakter

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye