Stora satsningar på arbetsmiljön, billigare kollektivtrafik och sjukvård fri från vinstjakt på agendan när Vänsterpartiets regionpolitiker träffade väljare i Ystad inför valet

På lördagen den 3 september, en vecka innan val arrangerade Vänsterpartiet i Ystad en valdag ”Ett Ystad för alla”. Solen sken, hoppborgen lockade barnen och på scen varvades musik med politiska samtal från kommun, riksdag och regionpolitik. På plats var bland annat Vänsterpartiets toppkandidater till regionfullmäktige och Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson för att lyfta Vänsterpartiets politik för sjukvården och kollektivtrafiken inför valet den 11 september.

Rätten till en bra kollektivtrafik är en viktig fråga i valet för Vänsterpartiet. Linda Ekelund, som själv bor på landsbygden vet vad det innebär att kollektivtrafiken är för dyr, kör för sällan eller ställs in på grund av dåligt underhåll.

- Är det rimligt att det kostar 353 kr för en mamma och två barn att åka till Malmö från Tomelilla? Nä, det är det så klart inte. Priserna måste sänkas, och Vänsterpartiet harförslagen. Det ska vara lätt och billigt att ta rätt beslut och åka kollektivt, säger Linda Ekelund.

Förutom sänkta priser är en utbyggd kollektivtrafik viktigt för Vänsterpartiet.

- Det måste gå att åka kollektivt i hela Skåne, även om det är helg, kväll eller röd dag. Idag premieras snabbhet på bekostnad av indragna hållplatser på landsbygden. Det finns stora möjligheter att bygga ut och rusta upp Skånes järnvägsnät och busslinjer för att skapa en levande landsbygd. En fungerande kollektivtrafik är frihet. Frihet att kunna bo, studera eller arbeta var du vill i hela Skåne, fortsätter hon.

För Vänsterpartiet i Region Skåne är arbetsmiljön för personalen och rätten till jämlik vård avgörande frågor i valet. Att vården styrs av behoven och inte marknaden är viktigt för Sten Axelson Fisk, själv läkare och tvåa på regionlistan i sydöst.

- För mig handlar detta val om den behovsstyrda vårdens framtid. Vi behöver ha allt fokus på folkhälsan och satsa på en jämlik vård, och bort från marknadstänk och vinstjakt, säger Sten Axelson Fisk.

Han vill särskilt lyfta fram vikten av att lita på personalens kompetens.

- Arbetsplatsdemokratin måste förstärkas. Vårdpersonal visade under pandemin hur bra det blir när de som utför arbetet också får besluta om hur det ska utföras. Inflytande måste flytta från ekonomer och konsulter till vårdpersonalen som träffar patienterna, konstaterar Axelson Fisk.

Även Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson var med på Vänsterpartiets dag i Ystad. För Vänsterpartiet är en demokratisk offentlig sjukvård som bygger på att behoven ska styra helt avgörande. Marknadsvården rubbar detta och sätter marknadstänk och vinstmarginaler före människors behov av vård.

- Idag ser vi hur privata vårdgivare etablerar sig i befolkningstäta delar av Skåne medan andra delar av vår region får sämre förutsättningar att ge invånarna vård efter behov. Så kan vi inte ha det. Vården måste göra upp med privatiseringar och istället satsa stort på att stärka den offentliga sjukvården. Oavsett vem man är ska man ha tillgång till den bästa vården efter just sina behov, avslutar hon.

Läs mer om Vänsterpartiets politik för Region Skåne här.

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.