Stora skador efter stormen

Skadorna efter stormen Alfrida blir nu allt mer tydliga. På många håll, främst i Stockholmsområdet måste ett helt nytt elnät byggas upp. Det finns därför kunder som kommer att vara strömlösa in i helgen.

E.ON mobiliserar nu fältpersonal från hela landet för att så snabbt som möjligt återställa

Elförsörjningen i drabbade områden. Framför allt på öarna är skadorna omfattande samtidigt som logistiken är besvärlig.
- Vi förstår de umbärande strömlöshet innebär för våra kunder och vi sparar inga ansträngningar i återställningsarbetet, säger Anders Klemedsson på E.ONs presstjänst
Under torsdagen kommer fältpersonal från Vilhelmina i norr och Malmö i söder till de värst drabbade områdena.
E.ON öppnar idag också ett informationskontor i Åkersberga, dit kunder kan vända sig för att få de senaste prognoserna för när strömmen väntas komma tillbaka. Informationskontoret kommer att finnas på Turistbyrån på Storängstorget och öppnar kl 10:30.
- Vi vill samtidigt varna allmänheten för att gå nära nedfallna elledningar. Ser man en ledning på marken eller som hänger lågt, kontakt företaget som äger elnätet eller ring 112. Hos E.ON kan man också anmäla fel man ser på ledningar via hemsidan, säger Anders Klemedsson.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.