Stora skillnader i lärarbehörighet mellan kommuner
- Att det är stora skillnader mellan kommunerna när det gäller lärarbehörigheten är bekymmersamt. Alla elever har rätt till utbildade och behöriga lärare. Det är viktigt för att de ska få en likvärdig utbildning av god kvalité, säger Lee Gleichmann Linnarsson, undervisningsråd på Skolverket.
Grundskolan - högre behörighet i de högsta årskurserna
I grundskolan är andelen lärare med legitimation och behörighet i minst ett undervisningsämne på ungefär på samma nivå som föregående läsår, 71,4 procent. Behörigheten är generellt högre bland lärare som undervisar i årskurserna 7-9 jämfört med de lägre årskurserna. Svenska, matematik samt idrott och hälsa är de tre ämnena i grundskolan som har den genomsnittligt högsta andelen behöriga lärare. Lägst andel lärarbehörighet har ämnena teknik, svenska som andraspråk och spanska.
Gymnasieskolan - åtta av tio lärare behöriga
I gymnasieskolan är 81 procent av lärarna behöriga. Det är en ökning med en procentenhet jämfört med föregående läsår. Inkluderas lärare för introduktionsprogrammen minskar andelen behöriga lärare till 77 procent. De fem introduktionsprogrammen är främst till för elever som inte har behörighet till ett nationellt program. Ämnena historia, svenska och kemi har högst andel behöriga lärare, över 87 procent. I svenska som andraspråk har mindre än hälften av lärarna behörighet för ämnet.
Förskoleklassen - högst andel behöriga lärare
Förskoleklassen har den högsta andelen behöriga lärare, 84 procent. Här inkluderas förskollärare samt lärare med legitimation och behörighet i minst ett undervisningsämne i någon av årskurserna 1-3. Statistiken för lärare i förskoleklassen kan inte jämföras med tidigare läsår eftersom den i år delas upp i grupperna lärare och annan pedagogisk personal.
Högre andel behörighet i kommunala skolor
Behörigheten är högre bland lärare i kommunala skolor än i fristående skolor. Det gäller samtliga skolformer. Störst är skillnaden i förskoleklassen där andelen behöriga lärare är 14 procentenheter högre. I grundskolan och gymnasieskolan är lärarbehörigheten 9 respektive 11 procentenheter högre i kommunala skolor än i fristående skolor.
Lärartäthet
Lärartätheten har minskat något i grundskolan och förskoleklassen och ökat marginellt i gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. I grundskolan är det 12,1 elever per lärare, i förskoleklassen 18,4 och i gymnasieskolan 11,7 elever per lärare.
Lärarassistenter – ny grupp i statistiken
För första gången kan Skolverket redovisa statistik över lärarassistenter. Läsåret 2017/18 finns det nära 1 800 lärarassistenter, omräknat i heltidstjänster. Omkring två tredjedelar är kvinnor. Drygt hälften av lärarassistenterna har en tillsvidareanställning. Det finns inga formella krav på utbildning för lärarassistenter utan varje rektor avgör vilken kompetens som krävs för anställning. Knappt var tionde lärarassistent har en pedagogisk högskoleutbildning.
- Lärarassistenter kan bidra till att frigöra mer undervisningstid för de behöriga lärarna och det ser vi som positivt. En majoritet av lärarassistenterna är dessutom tillsvidareanställda vilket borgar för både långsiktighet och stabilitet, säger Lee Gleichmann Linnarsson.
Fakta om behörighet och lärarlegitimation
För att en lärare ska få tillsvidareanställning och självständigt kunna sätta betyg krävs legitimation. Kravet på legitimation för lärare och förskollärare infördes i skollagen 2011 och legitimationerna utfärdas av Skolverket. För att få lärarlegitimation krävs en behörighetsgivande lärarexamen. För att få undervisa krävs både legitimation och behörighet i minst ett undervisningsämne.
Kontaktuppgifter
För frågor om statistiken kontakta José Luis Berrospi, undervisningsråd, 08-527 333 56 eller Hanna Karlsson Ruiz, undervisningsråd, 08-527 330 60.
För frågor om lärarbehörighet kontakta Lee Gleichmann Linnarsson, undervisningsråd, kl 09-11.30 på 08-527 331 51.
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
www.skolverket.se
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum