Stora Tuna bärgade fjärde raka

ÖREBRO: Stora Tuna fortsatte sin segersvit och sprang hem SM-guldet i sprintstafett för fjärde året i rad. Tove Alexandersson briljerade på sistasträckan och sprang ikapp och förbi ledande Sara Hagström, IFK Göteborg, och gick i mål med 18 sekunders segermarginal. "Hela laget gjorde ett väldigt bra lopp så då är det alltid kul att vinna tillsammans", säger Alexandersson. Silvret gick till IFK Göteborg och bronset till OK Kåre.
Fri bild. Foto Orienteringsmagasinet. Stora Tunas segrande lag (från vänster Emil Svensk, Henrik Johannesson, Tove Alexandersson, Magdalena Olsson)

Vassast var länge IFK Göteborg, där första- och andralaget var etta respektive tvåa vid samtliga växlingar. Inför den sista växlingen hade IFK Göteborgs förstalag skaffat sig ett försprång till andralaget på 18 sekunder. Sara Hagström gick ut i ledande position inför fjärde och sista sträckan, närmast jagad av klubbkompisen Elin Månsson.

33 sekunder efter Hagströms växling sprang Stora Tunas Tove Alexandersson iväg som nummer tre, tätt följd av OK Ravinens Helena Bergman och OK Kåres Lisa Risby.

- Jag tänkte att det bara är att fokusera på mitt eget lopp och försöka optimera hela tiden så de som var bakom inte skulle ta ikapp något på min rygg, säger Alexandersson om utgångsläget vid växlingen.

Kontrollen innan andra varvningen fick Stora Tuna-löparen kontakt med Hagström.

- Det var skönt att komma ikapp redan vid varvningen för att ha lite tid på att försöka avgöra, säger Alexandersson som till slut säkrade guldet med 18 sekunders marginal till Hagströms IFK Göteborg.

- Hela laget gjorde ett väldigt bra lopp så då är det alltid kul att vinna tillsammans, säger Alexandersson som för fjärde året i rad kan titulera sig som svensk mästare i sprintstafett.

Silvret gick till IFK Göteborg, som sist stod på SM-pallen i sprintstafett 2018 då klubben sprang hem ett brons.

- Det är klart att det är tufft mentalt att bli ifattsprungen, men samtidigt så vet jag ju att det är orientering vi tävlar i så man får bara försöka göra sitt bästa och strunta i de som är runt omkring. Så jag tyckte att jag gjorde ett bra lopp efter det, säger IFK Göteborgs Sara Hagström.

Bronset gick till OK Kåre som hade Lisa Risby på sistasträckan:

- Mitt lopp var bra. Jag gick ut med Tove och Helena och det gick ju ganska fort på en gång i den klungan. Så det var roligt. Jag hade svårt att hänga med Tove då, men jag kunde gå ifrån Helena så det var ju bra, säger Risby.

Sedan sprintstafett introducerades som SM-disciplin 2015 har Stora Tuna vunnit samtliga tävlingar utom en. 2016 var OK Ravinen snäppet vassare och Stora Tuna fick nöja sig med ett silver, 2 sekunder bakom.

Resultat SM i sprintstafett
1) Stora Tuna (Magdalena Olsson, Henrik Johannesson, Emil Svensk, Tove Alexandersson) 55.26 2) IFK Göteborg (Victoria Hæstad Bjørnstad, Max Peter Bejmer, Håvard Sandstad Eidsmo, Sara Hagström) +0.18 3) OK Kåre (Vilma Von Krusenstierna, Jonas Gustafsson, Isac Von Krusenstierna, Lisa Risby) +0.28 4) OK Ravinen +0.59 5) IFK Lidingö +1.14 6) IFK Göteborg +1.20.

Fri bild. Foto Orienteringsmagasinet. Tove Alexandersson mot seger.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.