Stora uppsägningar väntar när stödet dröjer
Fyra av tio företag som varit i kontakt med Tillväxtverket anser att deras hantering av stödet till korttidsarbete har varit undermålig. Detta enligt en enkät som besvarats av 1 038 vd:ar i Almegas medlemsföretag. Anledningarna som anges är bland annat för långa handläggningstider, dålig information och plötsliga förändringar av regler och tolkningar.
– När vi är så långt gångna i krisen är det anmärkningsvärt att en så stor andel upplever att myndigheten inte sköter sitt uppdrag på ett godtagbart sätt. Och då har inte ens det nya striktare regelverket trätt i kraft, säger Almegas vd Thomas Erséus.
De nya reglerna börjar gälla den 15 februari och innebär en rad ändringar som kommer att öka regelkrånglet och förlänga Tillväxtverkets handläggningstider ytterligare. Bland annat kommer det att krävas ett revisorsutlåtande som intygar att och varför ett företag är i kris samt hur länge krisen kan beräknas pågå. Ändringarna innebär dessutom att Tillväxtverket måste anpassa sina IT-system, ett arbete som beräknas ta mellan fem och åtta veckor.
– I bästa fall kommer företagen kunna ta del av stöden omkring valborg, i värsta fall dröjer det till midsommar. Vår enkät visar att fler än vart fjärde tjänsteföretag inte kommer kunna vänta så länge utan räknar med att säga upp personal istället, säger Thomas Erséus.
Samtidigt som många företag lider av akut likviditetsbrist, är det deras ansvar att betala ut löner. Även till permitterad personal.
– För ett företag som haft lönekostnader för permitterad personal sedan i december är det en katastrof ifall stödpengarna inte kommer förrän i april eller maj. Intäkterna är försvunna, personalen permitterad men utgifterna består månad efter månad. För många blir det enda alternativet att säga upp personalen, säger Thomas Erséus.
För att undvika att de krisande företagens situation ytterligare förvärras vill Almega att en regel om en maximal handläggningstid på 30 dagar införs. Om inte Tillväxtverket lämnar besked inom 30 dagar ska stödet betalas ut och kontrolleras vid ett senare tillfälle.
– Krisen pågår här och nu och företagen kan inte vänta på att eventuellt få stöd någon gång under försommaren, säger Thomas Erséus.
Bilder
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 000 medlemsföretag som sammanlagt har närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.
Almega om vårbudgeten: Sverige behöver långsiktiga reformer för tillväxt, inte kortsiktiga insatser15.4.2024 09:22:15 CEST | Pressmeddelande
I dag presenterade regeringen sin ekonomiska vårproposition, inklusive vårändringsbudgeten. Även denna gång utan några långsiktiga strukturreformer. “Sverige halkar efter. Vi vill se reformförslag som stärker tillväxten och ger förutsättningar för jobb och företagande”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.
Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande
Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.
Tjänsteindikatorn: Vändpunkten närmar sig för tjänstesektorn19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter ett tufft 2023 ökar optimismen bland tjänsteföretagen. Det visar Almegas senaste Tjänsteindikator. ”Nedgången planar ut och sannolikt vänder det uppåt redan under det andra kvartalet”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega. Samtidigt tyder Almegas arbetsmarknadsindikator på att jobben fortsätter att bli färre.
Bakslag för tjänstesektorn5.3.2024 09:27:30 CET | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänstesektorn dröjer. Affärsvolymen fortsätter att öka men samtidigt minskar fortfarande orderingången. Det stora sänket är sysselsättningen som tydligt minskar bland tjänsteföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum