Storbolag vinnare på välfärdsmarknaden

4.5.2016 03:33 | Dagens Samhälle

Pratet om vinsttak för välfärdsbolag biter inte på storkoncernerna. Tvärtom växer de vidare – med stabila eller förbättrade vinster. Det visar Dagens Samhälles granskning av storbolagens bokslut för 2015.

Trots regeringens utredning om vinster i välfärden fortsätter köpen av privata välfärdstjänster att öka. Utvecklingen gynnar framför allt de stora bolagen, som både köper sig till mer verksamhet och expanderar med växande behov. Under 2015 ökade de 16 största aktörerna sin omsättning i Sverige med 4 procent, till 55,8 miljarder kronor.

Allra mest expanderar friskoleföretagen Academedia, Internationella Engelska Skolan och Thorengruppen; förra året med 20–30 procent. De största omsorgsbolagen ligger runt 10 procent i snitt. De stora växer därmed betydligt snabbare än marknaden.

– Behoven ökar snabbt. Kommunerna säger att de inte klarar sig utan oss, och de ställer inte ens frågan om
vinster, säger Henrik Borelius, vd på Attendo, till Dagens Samhälle.

I pengar får de största välfärdsbolagen ihop en samlad vinst på 5 miljarder före avskrivningar och räntor. Det ger en rörelsemarginal på i snitt 6,8 procent.

– Vi ser tendens till förstärkt lönsamhet i hela branschen, i synnerhet inom vård och omsorg, säger Mats Fagerlund, ansvarig för vård och omsorg på revisions- och konsultbolaget Grant Thornton.

Hela artikeln bifogas.