Stormen Cora når Sverige

SMHI har utfärdat en klass 2 varning för hårda vindar ibland annat Jämtland och Västernorrland. Det finns en stor risk att stormen kommer att påverka strömförsörjningen i området. E.ON har därför kraftigt höjt beredskapen.

Vinden kommer, enligt SMHI, att öka under förmiddagen för att kulminera på seneftermiddagen i Jämtland och något senare i Västernorrland. Det kommer också, enligt prognosen, komma lite snö.

- Det innebär att det kommer att bli mycket besvärligt på vägarna, vilket sannolikt kommer att försinka reparationsarbetet av elnätet om det uppstår skador, säger Johan Aspegren, kommunikationschef på E.ON Energidistribution.

- Vi har därför kraftigt ökat beredskapen och just ni ligger drygt 110 personer redo för att rycka ut om det blir skador på elnätet.

Följ utvecklingen på https://www.eon.se/privat/avbrott/stroemavbrott.html

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.