Stormen Malik: Tekniska verkens elmontörer ute i fält hela natten

På söndag förmiddag saknar cirka 100 hushåll i Linköping och 300 hushåll i Katrineholm ström. Tekniska verken har under natten jobbat med att koppla om elnätet så att så få som möjligt ska drabbas. Arbetet med att få tillbaka strömmen fortsätter under dagen.

Knorran i Katrineholm

- Ofta är elnätet byggt så att vi kan skicka spänningen via flera olika vägar. Om den ordinarie ledningen havererar, kopplar vi alltså om till en annan väg så att vi kan behålla strömmen. Vissa omkopplingar kan vi göra från vår driftcentral i Linköping men vissa måste vi göra ute i fält. Våra medarbetare har jobbat med omkopplingar hela natten, säger Anders Holmgren, driftschef på Tekniska verken.

Det blåser fortfarande kraftigt både i Östergötland och Sörmland, vilket försvårar och fördröjer felavhjälpningen.

- Vi gör allt vi kan och vi har ett mycket bra teamwork, men vi får in nya fel i samma takt som de som vi åtgärdar. Och säkerheten för våra montörer ute i fält är det absolut viktigaste: det är farligt ute i skogen när det stormar även om vi alltid jobbar två och två, säger Anders Holmgren.

Anders Holmgren berättar att Tekniska verken har skickat resurser från Linköping till Katrineholm.

Han beräknar att både montörerna på fält och teknikerna på driftcentralen kommer att fortsätta arbetet med att avhjälpa felen under hela söndagen och även under kvällen.

För mer information, kontakta Anders Holmgren på telefon 013 30 86 88 eller Tekniska verkens pressjour på telefon 013 20 91 40

Knorran i Katrineholm

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.