Störningar inom Serviceresor efter IT-attack

Under dagen har Serviceresor haft stora störningar i trafiken, då två av Serviceresors trafikföretag har haft problem med att få ut information om körningar till sina fordon. Det är nu utan tvekan klarlagt att systemet som dessa två trafikföretag använder sig av, har blivit utsatt för en IT-attack.

Normalt sett går information om varje kommande körning ut direkt till varje fordon, men på grund av IT-attacken tvingas nu förarna att kontakta Länstrafikens Beställningscentral via telefon för att få informationen muntligt. Detta har orsakat långa väntetider även för våra kunder när de ringer till Beställningscentralen.

Det berörda företaget vars system har drabbats jobbar hårt för att lösa problemen och åter få sina system i drift, men tills det är löst kommer problemen med långa väntetider att kvarstå.

- Vi hoppas att detta snart är uppklarat och att vår trafik flyter på som vanligt, säger Staffan Juliusson, enhetschef på Länstrafiken Serviceresor, Region Örebro län.

- Vår personal jobbar febrilt för att hinna besvara alla samtal och bistå förarna med den information som behövs, fortsätter Staffan. Därför vill vi uppmana alla som inte behöver komma i kontakt med oss akut att vänta några dagar med att ringa till Beställningscentralen.

Under tiden går det bra att använda Länstrafiken Serviceresors app Serviceresan, som också nås på serviceresan.lanstrafiken.se.