Större variation av hyreshöjningarna över landet behövs

Bostadsbolagens och kommunernas olika förutsättningar måste tydligare återspeglas i en större variation av hyresjusteringar över landet. Det menar Sveriges Allmännytta som inför förhandlingarna om nästa års hyror har tagit fram en ny vägledning till medlemsföretagen.

Susanna Höglund, chefsekonom på Sveriges Allmännytta

Syftet med vägledningen, som ges ut för tredje gången, är att ge en gemensam bild av hur olika förändringar i omvärlden bör påverka de årliga hyresjusteringarna. Vägledningen ger förslag till gemensamma ramar för de årliga förhandlingarna.

– Våra medlemmar och de kommuner de verkar i har väldigt olika förutsättningar, både vad gäller demografin samt bostadsbeståndets hyresnivåer och behov av utveckling. Det måste återspeglas i en större variation i de årliga justeringarna jämfört med vad vi har sett de senaste åren, säger Susanna Höglund, chefsekonom, Sveriges Allmännytta.

Konsekvenserna av corona-pandemin har inte drabbat bostadssektorn i samma utsträckning som andra och den måste fortsätta kunna utvecklas utifrån respektive orts bostadsbehov. Men, pandemin har drabbat hushåll och landsdelar väldigt olika, vilket man därför behöver ta hänsyn till i förhandlingarna. Däremot ser Sveriges Allmännytta inte att det finns skäl att generellt avstå från hyresjusteringar för 2021.

– För hushåll som drabbats av pandemin finns samhällets stöd i form av bostadsbidrag, a-kassa och försörjningsstöd. Regeringen har under våren dessutom beslutat om riktade stöd till både näringsliv och individer som drabbats. Det är ett bättre sätt att nå de som drabbats av pandemin än ett generellt stopp för hyresjusteringar, säger Susanna Höglund.

Bostadsmarknadens parter har genom den nuvarande lagstiftningen stor frihet att själva bestämma ramarna för de årliga förhandlingarna. Det finns därmed goda möjligheter att utveckla systemet inom den lagstiftningen.

Förslaget utgår ifrån relevanta omvärldsfaktorer, som påverkar möjligheten att erbjuda bra och tillräckligt många hyresrätter för både nuvarande och kommande generationers hyresgäster.

– Det är därför viktigt att parterna tar ett långsiktigt ansvar för att de lokala förutsättningarna återspeglas i de årliga hyresförhandlingarna. Då kan hyresrätten bidra till en balans i bostadsförsörjningen utifrån ortens förutsättningar, säger Susanna Höglund.

Läs kortversion av vägledningen.

Susanna Höglund, chefsekonom, Sveriges Allmännytta, 08­–406 55 08

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25

Susanna Höglund, chefsekonom på Sveriges Allmännytta

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.