Storsäljaren L Chardonnay från Laroche - äntligen på box!

De flesta känner till L Chardonnay från chablisproducenten Domaine Laroche. Vinet har funnits på flaska sedan 90-talet och har blivit ett av de populäraste vinerna i sin prisklass. Nu lanseras vinet i praktisk bag-in-box och kostar 269 kronor, har artikelnummer 5649 och finns att beställa i Systembolagets beställningssortiment från och med 8 mars.

Äntligen lanseras ett av Sveriges mest populära viner på box! L Chardonnay har en druvtypisk karaktär med torr, medelfyllig, fruktig, ren, frisk smak med inslag av gröna och gula äpplen, persika, päron, lime samt örter. Vinet är mycket aptitretande med friska mineraltoner som balanserar den fräscha fruktigheten. Doften är ungdomlig och fruktig med inslag av vita blommort, gula och gröna äpplen, vit och gul stenfrukt, limezest och inslag av anis.

Vinet produceras på Laroche egendom Mas la Chevalière i Languedoc, som köptes 1995. Laroche hade länge sökt efter vingårdsmark i södra Frankrike. De ville ha just svalare lägen för sin signaturdruva chardonnay. Mas La Chevalière omfattar totalt 45 hektar vinodling som innehåller olika jordmån och mikroklimat. Förutom chardonnay odlar de även blå druvor för sina rödviner.

Mas La Chevalière har ett tydligt miljötänk och jobbar aktivt med innovativa projekt för att effektivisera sin energiförbrukning och minska sitt koldioxidavtryck.

År 2017 tilldelades egendomen HVE-certifikat, som garanterar att producenten odlar hållbart. HVE står för “High Environmental Value” och är en officiell fransk märkning för jordbrukare och vinodlare.

L Chardonnay serveras med fördel till fisk eller fågel smaksatta med citron, grillad halloumi, sallad med fetaost, grillade räkor eller grönsaker, Caesarsallad, ”fritto misto”, sallad på grön papaya och grillad kyckling, fläskfilé stekt i ugn med fänkål, stekt eller pocherad kolja med lätt förvälld spenat och pocherat ägg, till ångkokta musslor eller till äppelmustfylld kyckling och potatispuré, se kycklingrecept på springwine.se

Ursprung: Frankrike: IGP Pays D’Oc | Producent: Laroche | Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13% vol Art.nr: 5649-08 | Pris: 269 kr, box 3 liter | Årgång: 2020 | Distribution: Systembolagets beställningssortiment from 8 mars 2021

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.