Storsäljaren L Chardonnay lanseras äntligen på box

L Chardonnay på flaska lanserades redan 1993 på Systembolaget och har i det tysta vuxit till att bli ett av svenskarnas vita favoritviner från Frankrike. Efter att den populära Chardonnayn från Laroche gjort succé är det den första september Sverige-premiär för L Chardonnay på box.

Äntligen lanseras en av Sveriges mest populära viner på box! L Chardonnay har en torr, medelfyllig, fruktig, ren, frisk smak med inslag av gröna eller gula äpplen, persika, päron, lime samt örter. Vinet är mycket aptitretande med friska mineraltoner som balanserar den fräscha fruktigheten. Doften är ungdomlig och fruktig med inslag av gula och gröna äpplen, vit och gul stenfrukt, citrusfrukter och örter.

L Chardonnay serveras med fördel till fisk eller fågel smaksatta med citron, grillad haloumi, sallad med fetaost, grillade räkor eller grönsaker, Caesarsallad, ”fritto misto”, sallad på grön papaya och grillad kyckling, fläskfilé stekt i ugn med fänkål, stekt makrill med couscous, stekt eller pocherad kolja med lätt förvälld spenat och pocherat ägg eller till ångkokta musslor. Här hittar du också ett fantastiskt recept på äppelmustfylld kyckling och potatispuré, underbar att serveras tillsammans med L Chardonnay.

Om Laroche

« L » står för Languedoc men självklart även Laroche, det vill säga den berömda Chablisproducenten Domaine Laroche. ”L” Chardonnays friskhet och mineraltoner illustrerar till fingerspetsen vad en Chablis-expert som Laroche kan göra med druvsorten Chardonnay i södra Frankrike.De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Frankrike: French Wine Producer of the Year 2014 och äger idag 2,16 hektar av de 126,09-hektar stora Premier Cru-klassade vingårdarna i Vaillons. Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig ärevördiga Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som var, för att ge ett exempel, först ut med skruvkapsyl för Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen och en som dessutom jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. Chefsvinmakare är Gregory Viennois. Läs mer om vinerna här

Fakta om vinet

Ursprung: Frankrike, Languedoc,IGP Pays d´Oc| Producent: Laroche| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2016 | Art.nr: 5649-08| Pris: 249 kr box 3 L | Distribution: Lanseras den 1 september i Systembolagets beställningssortiment och går att beställas här.

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, elizabeth.pezon@springwine.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.