Storsatsning på basketledare inleds

Väntelistorna växer i hela Sverige hos basketklubbar som inte kan ta emot alla ungdomar som vill börja spela. Ett problem är ledarbrist och det vill nu Svenska Basketbollförbundet och Generation Pep tillsammans råda bot på i ett unikt samarbete. – Tillsammans ska vi utbilda 500 nya ledare i socioekonomiskt utsatta områden för att barn och ungdomar ska få spela basket och bli en del av Idrottssverige, säger Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Efter pandemin har deltagarantalet sjunkit kraftigt i hallidrotterna och problemet är större i socioekonomiskt svaga områden där ledarutbildningar och arvoden inte alltid kan betalas av medlemsavgifter. Det är heller inte lika vanligt att föräldrar i dessa områden har tid och råd att ideellt vara aktiva som ledare, skjutsa till matcher och engagera sig i styrelser. Men basketintresset hos ungdomarna fortsätter bara att växa. Svenska Basketbollförbundet har tagit fasta på detta och inleder nu ett projekt tillsammans med Generation Pep där man vill satsa för att förändra utvecklingen.

Generation Pep satsar för att få fler aktiva

- Vi vet att föreningslivet spelar en viktig del i barn och ungas liv, inte minst ledare. Att ha en bra och engagerad ledare kan vara det som gör att barn och unga väljer att fortsätta med en idrott, därför är det så otroligt viktigt att vi utbildar fler ledare så att fler barn får möjlighet att bli aktiva. Vi på Generation Pep oroas också över den utveckling där allt fler barn spenderar mer tid stillasittande och ett sätt att få fler barn i rörelse är ju att öka andelen barn och unga som är aktiva inom föreningslivet och där tror vi att det här projektet kan göra en viktig insats, säger Carolina Klüft, verksamhetschef Generation Pep.

För att se det här innehållet från www.flickr.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

500 ledare och över 30 utomhusevent

Sammanlagt är det 500 ledare som ska utbildas i främst Stockholm, Göteborg och Malmö – tre städer där basketen växer som mest. Inom ramen för satsningen ska ett 30-tal föreningar aktiveras för att säkerställa strukturer för hållbarhet och långsiktighet. För att ytterligare öka variationen i aktivitetsmöjligheter och sänka trösklar för barn och unga att vara aktiva så ska även arrangemang av 30 utomhusevent ingå i projektet. Ledare utbildade inom projektet ska verka som ledare och aktivitetsmöjliggörare i samband med dessa event, som kommer att inkludera streetbasketturneringar.

Johannes Forbes är områdesansvarig och coach i Fryshuset.

Johannes Forbes är områdesansvarig för Fryshuset i Stockholm. Ledarbristen är stor och Forbes bedömer att många fler barn skulle kunna aktiveras i basketklubben om det bara fanns tillräckligt många ledare. – Det här projektet kan verkligen göra skillnad för att med fler ledare och fler som får möjlighet till att spela basket så är det många fler barn och unga som kommer hamna i ett positivt sammanhang och hitta en gemenskap.

Projektet startar 2022 och löper under tre år.

Besöksadress Trålgränd 2