Storsatsning på elbussar börjar i Uddevalla

Den 17 juni börjar Västtrafik att köra elbussar i Uddevalla. Det är fyra bussar på linjerna 1 och 4 som kommer att ge Uddevallaborna en tyst, ren och mer miljövänlig resa. Men redan den 11 juni förhandsvisas en av bussarna utanför Bohusläns museum.

Elbussarna börjar rulla i Uddevalla den 17 juni. Förhandsvisningen sker den 11 juni. Foto: Thomas Harrysson AB

Västtrafik har som mål att all stadstrafik ska vara eldriven innan år 2030. Leveransen av bussarna i Uddevalla är ett av de första stegen mot en buller- och utsläppsfri kollektivtrafik.

– Det känns spännande och viktigt att vi nu kommer igång med satsningen för en mer hållbar kollektivtrafik. Tystare och renare bussar i våra städer minskar bullret, gör att människorna som bor där mår bättre samtidigt som det gör det möjligt att bygga tätare. Fördelarna är många, säger Johanna Eriksson Eknander, biträdande affärschef buss region på Västtrafik.

De fyra bussarna i Uddevalla är startskottet på en större övergång till elbussar för hela Västtrafik. Innan årets slut kommer totalt 60 elbussar rulla i Uddevalla, Borås, Lidköping, Ale och Göteborg.

Bättre för förare och resenärer

Elbussarna i Uddevalla är tillverkade av Volvo och kommer att köras av Västtrafiks partnerföretag Bivab.

– Som partner till Västtrafik tycker vi att det är särskilt roligt att vara med om det här teknikskiftet tillsammans med vår underleverantör Uddevalla Omnibus och deras medarbetare. Elbussarna kommer innebära en stor förbättring i arbetsmiljön för våra bussförare men också resenärernas upplevelse ombord. Det är också väldigt roligt att Uddevalla är först ut, säger Christer Pettersson, vd på Bivab.

Förhandsvisning av bussarna

Den 11 juni kan alla som vill komma och tjuvtitta på en av de nya elbussarna innan de börjar köra i trafik. Mellan klockan 10-15 visas bussen upp utanför Bohusläns museum i Uddevalla för alla som är intresserade.

För media finns möjlighet att träffa och intervjua Johanna Eriksson Eknander från Västtrafik och Christer Pettersson från Bivab på plats mellan klockan 11-12.

Fakta elbussarna i Uddevalla:

Bussmodellen heter Volvo 7900e och de kommer att köra på linje 1 och 4. Bussarna är helt eldrivna och laddas med grön el i depån. Bussarna har större plats för barnvagnar och rullstolar samt att de är utrustade med USB-uttag vid varje sittplats.

Johanna Eriksson Eknander, biträdande affärschef buss region på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson
Christer Pettersson, vd Bivab. Foto: Bivab