Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Folkets hus i Ulricehamn, som inrymmer en av Västsveriges många biografer. Bild: Boel Ferm/nuab.eu

- Jag har själv haft några av mina största upplevelser när jag sett film. Det är en speciell känsla att gå in från höstmörkret in i en varm biosalong och bara åka med. Därför vill vi lyfta fram filmen, biograferna och festivalerna som en del av möjliga utflyktsmål. Kombinerar du det med en resa till en ort du inte varit på där du också kan gå på utställning eller museum och avsluta med middag och bio så kan du få en fulländad helg, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige.

Vad kan besökarna uppleva? Främst står tre stora långfilmer inspelade i regionen, alla samproducerade med Film i Väst:

• Björn Runges Bränn alla mina brev baserad på Alex Schulmans roman med samma namn. Biopremiär 23 september
  • Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare Triangle of Sadness, inspelad i Göteborg och Trollhättan, som får biopremiär 7 oktober.
  • Tina Mackics LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta, inspelad i Alingsås. Biopremiär 28 oktober.

- Vi är glada över att kunna samarbeta med Turistrådet Västsverige kring filmen som upplevelse, det finns många fina biografer i regionen och ett stort antal filmer spelas in här varje år. Vi är stolta över att kunna dela med oss av några av höstens stora samproduktioner som spelats in i regionen. Ett bättre sätt att fira våra 30 år kan man inte hitta, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

I Västsverige finns det ett 60-tal biografer, från de stora biopalatsen ner till de föreningsdrivna. Många av dem är en upplevelse i sig att se film i. Folkets hus i Ulricehamn har utnämnts till Sveriges vackraste. Biograf Stjärnan i Nossebro har rötter från 1920-talet. Sveriges minsta biograf ligger i Tollered, i Lerums kommun. Här kan du själv välja vilken film du vill se.

För den som är specialintresserad av naturdokumentärer eller unga filmares kortfilmer är Scandinavian Wild Life Filmfestival och Novemberfestivalen i Trollhättan givna. I Marks kommun arrangeras en festival särskilt riktad mot de unga.

Här kan du läsa mer om biograferna, festivalerna, Fun facts och inspelningsplatser att besöka: https://www.vastsverige.com/kulturupplevelser/film/

För mer information:

• Fredrik Lindén, +46 (0)31-81 83 08, www.vastsverige.com
  • Mikael Fellenius, +46 (0)702-93 88 00, www.filmivast.se

Turistrådet Västsverige och Film i Väst ägs av Västra Götalandsregionen.

Fredrik LIndén, vd Turistrådet Västsverige
Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.