Storseger för Ohlsson inför hemmapubliken – Regborn vann sekundstrid

Karolin Ohlsson vann Swedish League-sprinten i Fisksätra med god marginal – på herrsidan knep Martin Regborn segern med minsta möjliga. "Jättekul, jag har laddat länge för det här", säger Ohlsson. "Ett bra lopp, och det är alltid kul med en seger", säger Regborn.
För Karolin Ohlsson är fredagens och lördagens tävlingar speciella. Hennes klubb Järla Orientering är då arrangör och nu har hon verkligen chansen att glänsa inför hemmapublik i Nacka.

Och som hon glänste under fredagens sprint, den fjärde deltävlingen i Swedish League. Segermarginalen till tvåan, OK Tisarens Lilian Forsgren skrevs till hela 38 sekunder, och trean Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, var ytterligare nio sekunder efter.

- Den här helgen har jag sett fram emot länge, så det var riktigt skönt att hålla ihop det så här bra. Jag är jättenöjd, säger Ohlsson, som tack vare dagens seger klättrade upp till tredjeplatsen i Swedish League-totalen.

- Det var inget perfekt lopp, men det var många som gjorde bort sig, tror jag, på lite kluriga undergångar. Men där höll jag ihop det bra.

Under lördagen väntar en medeldistans, även då med Fisksätra IP som arena, och på söndagen avslutas hela serien med en jaktstart i Tullinge.

- Det ska bli kul med medeln. Jag försöker få till ett riktigt bra lopp, så får vi se hur långt det räcker. Jag hoppas kunna vara med i fighten om totalen på söndag, säger Ohlsson.

På herrsidan blev sprinten desto tightare. Hagabys Martin Regborn besegrade Gustav Bergman, OK Ravinen, med en enda sekund. Tredjeplatsen knep Stora Tunas Emil Svensk, +0.21.

- Det var ett bra lopp. Jag gjorde bara en miss. Det var flera olika nivåer på ett parkeringsgarage och jag var på väg upp på fel nivå, så där lade jag väl bort 10-15 sekunder kanske. Och så blev jag lite stressad av det, och så tog jag fel vägval till nästa kontroll. Men annars var det ett bra lopp.

Regborn hoppar nu upp till tredjeplatsen i sammandraget.

- Det är alltid kul med en seger, sedan är det ju roligt att vara med i totalen också inför söndagen. Men just nu är det bara fullt fokus inför lördagens medeldistans, det är ett av de viktigaste loppen i år på nationell nivå, säger Regborn.

I Swedish League-sammandraget är det fortsatt så att Gustav Bergman toppar, närmast följd av Emil Svensk och Martin Regborn. Och på damsidan behåller IFK Lidingös Anna Bachman ledningen, precis före Lilian Forsgren och Karolin Ohlsson.

Stora Tunas Tove Alexandersson stod över fredagens sprint, men springer lördagens medeldistans. Eftersom världsettan bara har två registrerade resultat (tre resultat av fem räknas samman före söndagens jaktstart) kommer hon sannolikt att ta ett rejält kliv uppåt under lördagen.

Resultat, Swedish League omgång 4, sprint
Damer
1) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, 13.53, 2) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +0.38, 3) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, +0.47, 4) Sara Hagström, IFK Göteborg Orientering +0.51, 5) Tatyana Riabkina, Hellas Orientering, +1.01, 6) Aleksandra Hornik, Paimion Rasti, +1.05.
Herrar
1) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, 15.25, 2) Gustav Bergman, OK Ravinen, +0.01, 3) Emil Svensk, Stora Tuna OK, +0.21, 4) Eric Börjeskog, Södertälje-Nykvarn OF, +0.22, 5) Akseli Ruohola, MS Parma, +0.36, 6) Leonid Novikov, Hiidenkiertäjät, +0.53.