Storseger för Sverige i VM-premiären mot Slovakien

VM-premiären i IFU Arena blev ett riktigt målkalas för svensk del. Efter en period stod det 8-1 till blågult och slutresultatet kunde skrivas till 22-3 efter bland annat nio poäng av Moa Tschöp. "Jag får stäm offensivt idag och mina medspelare hittar jättebra ytor. Vi har bra tajming och då kan det gå så här", säger Moa Tschöp.
Foto: Per Wiklund

Moa Tschöp nådde en stor milstolpe i dagens seger mot Slovakien. Hennes åtta assist och ett mål tog henne över hundra gjorda landslagspoäng, en stor bedrift för Tschöp som efter matchen var mycket stolt.

– Jag hade faktiskt inte koll på det. Jag visste att det var nära men jag hade inte stenkoll på hur många poäng jag gjorde idag, men det är otroligt kul. Jag älskar att göra poäng och jag älskar när vi vinner och när jag får vara en bidragande del till det, säger Moa Tschöp.

I det blågula laget fanns det många spelare som noterades i poängprotokollet. En av dessa var Klara Molin som svarade för fyra mål.

– Det hör inte till vanligheten, men Moa Tschöp var het idag med assisterna och då var det bara att lägga in dem när jag fick såna passningar, säger Klara Molin.

En annan målskytt i blågult var VM-debutanten Cajsa Elm som kom in under matchens gång och svarade för två mål.

– Det var jättekul att jag fick göra mål direkt. Jag tycker att jag kom in bra i femman och de hjälpte mig och jag kunde göra min grej. Det ger självförtroende och en boost, säger Cajsa Elm.

Efter matchens slut så väljer Molin också att hylla publiken i IFU Arena.

– Det kom väldigt mycket publik och de höll igång jättebra på läktaren. Jag hoppas att det blir fler och fler på matcherna.

I nästa match väntar Tyskland för Sveriges del, och för Klara Molin och blågult handlar det nu om att förbereda sig på bästa sätt inför det som komma skall.

– Där kommer vi ha ännu mera boll och de kommer nog ligga ännu mindre så det gäller att vi har fart på bollen mer än vad vi har idag, jag tycker att vi blir lite stillastående på slutet när vi leder ganska stort, avslutar Klara Molin.

Sverige-Slovakien 22-3 (8-1, 6-1, 8-1)

1-0 (02.26) Ellen Rasmussen (Amanda Delgado Johansson)
2-0 (02.39) Målskytt (Moa Tschöp)*
3-0 (05.38) Ida Sundberg (Moa Tschöp)