Storslam för Sverige i bowling-EM - guld, silver och brons i singeln

Anna Andersson vann EM-guld i singel i danska Ålborg. I en dramatisk final, som fick avgöras med roll-off, vann Anna över Sandra Andersson. Sverige vann samtliga medaljer då bronsen gick till Josefin Hermansson och Jenny Wegner.
Svenska medaljörerna i singel. Guld Anna Andersson, silver Sandra Andersson, brons Josefin Hermansson och Jenny Wegner.

Det blev storslam för de svenska damerna i den inledande singeldistansen på EM i danska Ålborg. Samtliga fyra semifinalister var svenska. Toppseedade Sandra Andersson fick i den ena semifinalen möta kvalfyran Josefin Hermansson. Efter en något knackig inledning kunde dock Sandra vinna semifinalen klart med 225-146.

I den andra semifinalen möttes tvåan Anna Andersson och trean Jenny Wegner. Här tog Anna ett rejält kommando redan från start och höll ledningen serien ut till klar vinst med 243-177.

I den avgörande EM-finalen vann sedan Anna Andersson över Sandra Andersson efter roll-off. Serien slutade 181-181 och i den avgörande roll-offen vann Anna med en strajk efter att Sandra endast fått ner nio käglor.

De svenska damerna har därmed fått en fantastisk start på EM 2022 genom att ta en unik storslam i singel på EM genom att vinna samtliga fyra medaljer.