Storslam för Ving på Grand Travel Awards 2022

Efter två tuffa år med stora utmaningar kammade Ving igår, för åttonde gången i rad, hem priset som Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award. Förutom det utsågs Vings eget flygbolag Sunclass Airlines för första gången till Europas bästa flygbolag och den tidigare Ving vd:n Jan Carlzon mottog Travel News nyligen instiftade hederspris för sina mångåriga gärningar i resebranschen och för svenskt näringsliv.

Ving utsågs till vinnare i kategorin "Bästa researrangör"

Resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award, som arrangeras av branschtidningen Travelnews, gick av stapeln igår kväll på Grand Hôtel och för Ving blev det sannerligen storslam med vinster i, inte bara en utan, två kategorier.

Det känns helt fantastiskt att vi återigen tar hem förstapriset som Sveriges bästa researrangör, i synnerhet med tanke på den turbulenta tid vi lämnar bakom oss. Extra stolta är vi också över att vårt flygbolag, som trots stenhård konkurrens från de etablerade reguljärflygbolagen, i år för första gången någonsin kammade hem priset som Europas bästa flygbolag. Utmärkelserna är ett viktigt bevis på att det arbete vi gör och den produkt och service vi erbjuder uppskattas av både kunder, partners och återförsäljare, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Nominerade i kategorin ”Bästa researrangör” var även TUI, Apollo, Solresor, Detur, Rolfs flyg & buss, Airtours och STS Alpresor. I kategorin ”Bästa flygbolag Europa” var följande flygbolag nominerade; Air France, British Airways, Finnair, KLM, Lufthansa, SAS, Swiss, TUI Fly Nordic samt Turkish Airlines.

Vinnarna i de totalt elva olika leverantörskategorierna har utsetts utifrån 3 757 respondenters totalt 8 698 bedömningar av reseleverantörer. Även resebyråanställda har varit delaktiga och röstat när slutbetygen och vinnarna korats.

Ving utsågs till vinnare i kategorin "Bästa researrangör"
Vings kommunikationschef Claes Pellvik mottog priset för Sunclass Airlines
Vings Jesper Lindqvist tog emot priset som "bästa researrangör", Här tillsammans med konferencier Kristoffer Appelquist.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.

Aktiv semester trendar efter pandemin21.4.2022 08:04:13 CEST | Pressmeddelande

Att kombinera semester med upplevelser och träning lockar allt fler. Nya siffror från Ving visar att antalet sökningar på träningsresor ökade med 60 procent i mars i år jämfört med 2019, innan pandemin. En nordisk undersökning visar också att hela 29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester. I synnerhet är det vandring och gruppträning som lockar, men även padel har seglat upp som en populär semesteraktivitet. Ving satsar därför på ett rekordstort antal träningsresor under 2022 samtidigt som sportfaciliteterna utvecklas på flera av de 29 träningshotellen som erbjuds i programmet.