Storslam för Ving på Grand Travel Awards 2022

Efter två tuffa år med stora utmaningar kammade Ving igår, för åttonde gången i rad, hem priset som Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award. Förutom det utsågs Vings eget flygbolag Sunclass Airlines för första gången till Europas bästa flygbolag och den tidigare Ving vd:n Jan Carlzon mottog Travel News nyligen instiftade hederspris för sina mångåriga gärningar i resebranschen och för svenskt näringsliv.

Ving utsågs till vinnare i kategorin "Bästa researrangör"

Resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award, som arrangeras av branschtidningen Travelnews, gick av stapeln igår kväll på Grand Hôtel och för Ving blev det sannerligen storslam med vinster i, inte bara en utan, två kategorier.

Det känns helt fantastiskt att vi återigen tar hem förstapriset som Sveriges bästa researrangör, i synnerhet med tanke på den turbulenta tid vi lämnar bakom oss. Extra stolta är vi också över att vårt flygbolag, som trots stenhård konkurrens från de etablerade reguljärflygbolagen, i år för första gången någonsin kammade hem priset som Europas bästa flygbolag. Utmärkelserna är ett viktigt bevis på att det arbete vi gör och den produkt och service vi erbjuder uppskattas av både kunder, partners och återförsäljare, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Nominerade i kategorin ”Bästa researrangör” var även TUI, Apollo, Solresor, Detur, Rolfs flyg & buss, Airtours och STS Alpresor. I kategorin ”Bästa flygbolag Europa” var följande flygbolag nominerade; Air France, British Airways, Finnair, KLM, Lufthansa, SAS, Swiss, TUI Fly Nordic samt Turkish Airlines.

Vinnarna i de totalt elva olika leverantörskategorierna har utsetts utifrån 3 757 respondenters totalt 8 698 bedömningar av reseleverantörer. Även resebyråanställda har varit delaktiga och röstat när slutbetygen och vinnarna korats.

Ving utsågs till vinnare i kategorin "Bästa researrangör"
Vings kommunikationschef Claes Pellvik mottog priset för Sunclass Airlines
Vings Jesper Lindqvist tog emot priset som "bästa researrangör", Här tillsammans med konferencier Kristoffer Appelquist.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.