STORSLAM – Sverige har säkrat tre medaljer på Bowling-VM

Tre svenska par har gått vidare till semifinal i dubbel på bowling-VM i Dubai och har därmed säkrat Sveriges tre första medaljer på mästerskapet. - Vi blev lite blödiga, säger Joline Persson Planefors.
Pontus Andersson, Jesper Svensson, James Blomgren, William Svensson. USA och Litauen

Två par herrar, och ett par damer, från Sverige hade tagit sig vidare till kvartsfinalerna i dubbel-distansen på Bowling-VM som spelas 6 - 15 november i Dubai. Trots tufft motstånd fick de blågula maximal utdelning och vann alla sina kvartsfinaler och säkrade därmed medaljer. Debutanten William Svensson har ännu inte riktigt förstått att han nu är VM-medaljör.
- Inte riktigt ännu. Det gick så fort, man spelar en serie och så har man tagit medalj, säger han.

Det svenska landslaget har fått en fruktansvärt bra start på mästerskapet. Jesper Svensson har satt världsrekord både individuellt, och i par med Pontus Andersson. Det gav hela truppen ett självförtroende inför matchspel och kvartsfinal i dubbel som avgjordes idag.
- Det är en sjävlförtroendeboost för oss som nation. Man sträcker lite extra på sig. Man tänker att de borde också frukta oss. Det är inte bara vi som ska tänka att USA, Singapore, Malaysia och de här är bra, så som man har tänkt så många gånger tidigare. Nu tänker de, ”fan, vi möter Sverige”. Det känns som det är bekräftat nu, vi är inte heller ett land som är roligt att möta, att vi är bra, säger Joline Persson Planefors.
- Det är värt att nämna hela gruppens insats i det här, både coacher men även Martin [Larsen] och Markus [Jansson] har gjort ett bra jobb bakom. De är delaktiga i allra högsta grad, det är en stark nyckel. Alla drar sitt strå till stacken. En trevlig laginsats, säger Jesper Svensson.

Alla tre svenska par fick en lovande start i kvartsfinalerna. Sandra Andersson och Joline Persson Planefors började med 6 strike i rad mot Norge, Pontus Andersson och Jesper Svensson började med 3 och William Svensson mot Italien och James Blomgren startade med hela 9 strike mot världsstjärnorna Jakob Butturf och AJ Johnson från USA.
- Det handlar om att använda uppvärmningen på rätt sätt och vara redo. Det är ingen som är rädd för situationen. Vi låter inte någonting komma i vägen, vi är här för attgöra ett jobb, säger Jesper Svensson.

För Sandra Andersson och Joline Persson Planefors var kvartsfinalsegern en revansch för förra VM där de var nära att ta medalj i 2-manna men föll på målsnöret. Det tillsammans med de senaste två åren gjorde att de började fälla tårar när det stod klart att de var VM-medaljörer tillsammans.
- Vi blev lite blödiga faktiskt när striken satt och vi visste att vi vann. Då kunde vi inte kolla på varandra fören rutan var färdig. Vi blev lite lipiga, av lycka, säger Joline Persson Planefors.
- VI spelar det mesta ihop, på läger och tävlingar, för att vi funkar så bra ihop. Det är coolt att prestera på banan eftersom vi också är så tighta utanför banan. Det betyder extra mycket då.

Debutanten William Svensson i par med James Blomgren tog en imponerande seger när de besegrade amerikanska världsstjärnor med siffrorna 279 mot 249. Enligt William Svensson berodde mycket på starten.
- Vi slår väldigt bra slag i början, när man får en så bra start är det lättare att bara gå upp och slå slaget och inte stressa upp sig om man skulle få tian över eller någonting. Det flöt på hela tiden. Då är det lättare, oavsett vem man möter, att bara gå upp och göra sitt bästa, säger han.

Även för den världsrekordhållarna Pontus Andersson och Jesper Svensson flöt det på bra hela tiden mot sina italienska motståndare.
- Pontus sa till mig innan att han var väldigt taggad så jag visste att om jag bara slår mina slag så kommer jag få bra slag från honom. Och han var näst intill perfekt. Det kändes bra hela vägen, säger Jesper Svensson.

Nu väntar semifinaler för alla tre svenska par, som spelas på lördag eftermiddag svensk tid. Då möter de svenska damerna Tyskland, firma Andersson/Svensson tar sig an amerikanskt motstånd och James Blomgren möter, tillsammans med William Svensson, överraskningen Litauen.
- Det kommer bli lite andra förutsättningar då, men det kommer förhoppningsvis vara 60 fot bana och 10 käglor. Då ska vi nog se till att knipa lite ädlare valörer, säger den svenske superstjärnan Jesper Svensson!

Joline Persson Planefors och Sandra Andersson