Stort däcktest: 1 av 7 sommardäck underkända, varnar konsumentorganisation

Att välja nya däck till bilen är svårt, men viktigt. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning Motor har testat 50 olika sommardäck, varav sju blev underkända. Testet har genomförts i samarbete med Riksförbundet M Sveriges systerorganisation Adac i Tyskland och visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.

– Att så många däck får underkänt är riktigt dåligt. Billiga däck slits snabbare och gör bromssträckan längre. För konsumenten gäller det att se upp och ta del av oberoende testresultat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Sommardäckstestet har denna gång gjorts på den mycket vanliga dimensionen 205/55 R16, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.

– Just trafiksäkerheten påverkas i högsta grad av valet av däck. Däckbranschen är en djungel där det gäller för konsumenten att vara påläst. Standardmärkningar som EU:s däckdekal ger inte hela facit, säger Carl-Erik Stjernvall.

Skillnaden mellan olika däck i testet är stor. När Continental Premium Contact 6 har stannat helt från 100 km/h, håller Premiorri Solazo fortfarande över 40 km/h. Det sämre däcket har nästan 50 procent längre bromssträcka, 53 meter jämfört med 36. På våt asfalt är det ännu värre: när de bästa däcken i testet har stannat, håller Double Coin DC99 fortfarande 52 km/h.

– M Sverige avråder från att köpa de däck som får underkänt i testet. En hel del av dem finns i sortimentet hos exempelvis större bildelssajter på internet, så det gäller för konsumenten att se upp med vad man klickar hem, varnar Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges råd om sommardäck:

• Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
  • Spara hellre pengar på att strunta i däckhotellet än att välja billiga däck.
  • Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
  • Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck. Däck som presterar bra kostar ofta mer än halvbra däck. Billiga däck har ofta kortare livslängd.
  • Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.

Alla 50 testade däck från bäst till sämst:

GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE 2

RIKEN ROAD PERFORMANCE

DOUBLECOIN DC99

PREMIORRI SOLAZO

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.