Stort engagemang under Visions första digitala årsmöte

Fackförbundet Vision har under två veckor i oktober genomfört sitt första digitala årsmöte. Det stora deltagandet och engagemanget visar att nya digitala former för inflytande är möjligt.

Bakgrunden till det digitala årsmötet är att Vision sett ett ökat behov av digitala former för inflytande, som gör att våra förtroendevalda kan fokusera på stödet till medlemmar samtidigt som de kan påverka Vision som förbund.

Bland deltagarna finns också föräldralediga som har kunnat sitta hemma framför datorn och samtidigt varit med och påverkat i viktiga beslut.

- Jag är stolt över att vi är modiga och vågar göra nytt. Med det digitala årsmötet skapar vi helt nya digitala former för inflytande i Vision, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Ett mått på engagemanget är det rekordhöga röstdeltagandet som nådde upp till över 70 procent enbart i formaliafrågor. Många organisationer når bara upp till max 50 procents röstdeltagande.

- Att vi träffas digitalt gör att vi kan fokusera innehållet på Visions förbundsmöte, som blir nästa år. Det kommer ge oss mer möjlighet till strategiska frågor och ännu mer dialog på förbundsmötet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller Kaja Quist, processledare i Vision, tfn 073 089 46 51.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö7.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.