Stort intresse för familjen Jarnys energiexperiment

I ett energiexperiment har 7-barnsfamiljen Jarny från Svedala fått i uppdrag av E.ON att ställa om och bli bättre på att optimera sin energiförbrukning. I en nyproducerad serie får vi följa familjen i deras vardag och deras uppriktiga försök att spara el. Syftet är att inspirera och visa lösningar för att få svenskarna att bli bättre på att ställa om till en lägre energiförbrukning.

Fotograf: Christian Andersson, Apelöga

I serien följer vi familjen Jarny när de tillsammans går till botten med hushållets energiförbrukning. Vem är den största energitjuven? Hur stor del av elräkningen står egentligen värmen för? Och hur påverkar de olika sätten att spara energi familjens livskvalitet?

– Vi kände att det var dags att göra något som vanliga hushåll på riktigt kan relatera till. Det är riktiga människor, i en riktig vardag med riktiga utmaningar. Vårt samarbete med familjen Jarny hoppas vi ska väcka tankar och hjälpa fler att förstå vad som verkligen ger effekt på energiförbrukningen, säger Louise Eklund Robinson, Senior brand manager på E.ON.

Till sin hjälp har familjen fått testa den nya apptjänsten E.ON Elna™, som består av en uppkopplad dongel som analyserar och visualiserar familjens energianvändning i realtid.

Familjens resa mot ett mer hållbart liv går utöver själva realityserien att följa på familjens- och E.ONs sociala plattformar och på Twitch där pappa Joakim extraknäcker som DJ varje lördag. Direkt från garaget live-streamar han för sina över 10 000 trogna följare. De tre första veckorna har filmen fått över 300 000 visningar på Youtube.

Serien är helt nyproducerad i samarbete med dokumentärfilmarna Tally-Ho. Den lanserades i början november på Youtube samt på E.ONs och familjens sociala kanaler.

Fotograf: Christian Andersson, Apelöga

E.ON-innovation minskar energibehovet på MediconVillage med över 60 procent23.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Innovationen E.ON ectogrid™ har minskat behovet av externt tillförd energi på Medicon Village i Lund med över 60 procent, genom att dela och balansera energiströmmar mellan byggnader. Det visar resultat från senaste kvartalet. – Vi ser att behovet av tillförd energi till vår Science Park kraftigt minskar, och vi är på väg att nå ett av våra viktiga delmål i vår hållbarhetsstrategi, säger Erik Jagesten, VD MediconVillage Fastigheter AB.