Stort intresse för judo-SM 2022

I helgen, den 2-3 april, avgörs SM i judo i Medley Ramdalen sportcenter i Oxelösund. Förra året ställdes mästerskapet in på grund av coronapandemin, men i år är antalet anmälda större än på flera år!

SM i judo 2020. Foto: Magnus Nilsson.

-       Efter två års ”stålbad” med restriktioner som judon drabbats hårt av, känns det oerhört inspirerande att det äntligen är möjligt att genomföra SM. Det är väldigt roligt både för oss och för alla deltagare att så många har anmält sig till helgens tävlingar, säger Kristiina Pekkola, ordförande i Svenska Judoförbundet.

Årets SM har totalt 348 anmälda starter fördelat på fyra åldersklasser; U18, U21, senior och veteran. Det kan jämföras med 337 starter 2020, 313 starter 2019 och 272 starter 2018. Årets SM-deltagare kommer från totalt 53 olika föreningar, från Piteå i norr till Trelleborg i söder. Mästerskapet arrangeras av Oxelösunds judoklubb i samarbete med Svenska Judoförbundet.

Preliminärt schema:

Lördag 2 april
09.00 Start U18 (kadett)
13.00 Invigning
13.15 Finaler
14.30 Start senior
17.00 Finaler

Söndag 3 april
09.00 Start veteran
10.30 Finaler
11.30 Start U21 (junior)
14.30 Finaler

Deltagande föreningar, SM 2022

(Siffran till vänster anger antalet startande + coacher från respektive klubb.)

Stockholmspolisens IF Judo

Stockholms Judoklubb

IK Södra (Stockholm)

Frövi Judo

LUGI JUDO (Malmö)

Uppsala judoklubb

Oxelösunds Judoklubb

Staffanstorps JK

Judo Club Sundsvall

Göteborgs Judoklubb

IK Västra Mölndal

Norrköpings Judoklubb

Aktiv Judo (Kungsbacka)

Knivsta Judoklubb

Borås JK

Trollhättans JK

Judoklubben Budo (Hisings backa)

Täby judo

Visby judoklubb

Judo Syd

SM i judo 2020. Foto: Magnus Nilsson.

Ida Eriksson besegrar världsmästarinnan i sin EM-debut30.4.2022 18:20:49 CEST | Pressmeddelande

I sin senior EM-debut klev 23-åriga Ida Eriksson från Molkom rakt in i eliten. Efter en inledande seger väntade den regerande världsmästarinnan, världsettan Barbara Matic från Kroatien. En helt orädd, stark och respektlös Eriksson utmanade mästarinnan som inte hade något motmedel. Det var också Eriksson som stod för slutforceringen och i matchens allra sista sekunder kom segerkastet, waza-ari (poäng) till Eriksson och kvartsfinal säkrad. Därefter blev det tyvärr stopp för Eriksson, men en imponerande debut – blir summeringen.

Sveriges trupp till EM25.4.2022 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Det blir en liten trupp som representerar Sverige på EM i Sofia 29 april - 1 maj. På grund av generationsskifte samt skador i landslaget kommer endast två aktiva delta på EM - den rutinerade Tommy Macias som jagar medalj i sin nya viktklass - 81 kg och nykomlingen Ida Eriksson, - 70 kg, som gör sitt första internationella mästerskap på seniornivå. EM i Sofia blir också det första mästerskapet i blågult för den nya förbundskapten Sally Conway som tillträdde sin tjänst i januari i år.

Första uttagningen till landslagen i judo25.4.2022 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är den första uttagningen till Svensk Judos landslagsgrupper i den nya landslagsorganisationen klar. Coronapandemin i början på 2022 stoppade en stor del av landslagsverksamheten vilket gjorde att den första uttagningen blev uppskjuten, men nu kan den alltså äntligen presenteras. I den här uttagningen ligger fokus på Svensk Judos tre landslag, samt en första uttagning av utvecklingsgrupp U18. Resterande utvecklingsgrupper presenteras senare i vår.

Uttagning till landslagen – så ser läget ut nu28.1.2022 10:10:03 CET | Pressmeddelande

En omorganisation pågår i Svenska Judoförbundets landslagsorgansation samtidigt som det sker ett generationsskifte bland de tävlande. Anna Bernholm, Tommy Macias och Nicolina Pernheim vill alla satsa vidare mot Paris 2024, medan Marcus Nyman och Robin Pacek inte tagit beslut om fortsättning än. Joakim Dvärby avslutar tävlingskarriären men fortsätter som förbundstränare. Därtill står nya och duktiga judoka på tur att ta en plats. Uttagning pågår till och med mars då de nya trupperna presenteras.