Stort intresse för skidåkning - skidtestarhelgen i Sälen besöktes av rekordmånga

I helgen var det Ski Test Weekend i ett vinterklätt Sälen. En tydlig markering att skidsäsongen startat på allvar. Det var många som kom till Sälen för att njuta av årets första skidåkning och testa årets nyheter inom alpin utrustning. Skidområdena Lindvallen och Tandådalen hade över 13 000 skidåkare vilket var en ökning med 25 procent jämfört med förra årets skidtestarhelg och nytt rekord för SkiStar Sälens skidtestarhelg.

VM-vintern 2019 drar igång på allvar. Åre öppnar upp flera nedfarter och liftar kommande skidtestarhelg.

– Vi är mycket nöjda och glada att se så många skidåkare under helgen, över 80 000 skidåk åktes vilket är skidtestarhelgs-rekord. Det stora antalet skidåkare och åk visar att svenskarna är mer skidsugna än någonsin, säger Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen.

Nu till helgen är det Åres och Trysils tur att bjuda in till skidtestarhelger. VM-vintern 2019 drar igång och Åre öppnar upp flera nedfarter och liftar precis som norska Trysil gör. Skidtestet i Åre körs bland annat i nedfarten Gästrappet som är en av tävlingsbackarna under vinterns alpina VM. I Trysil firar Radisson Blu Resort 10 års jubileum. Fredag den 14 december öppnar Hundfjället, Sälen, och det det blir premiär för Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift, West Express.

– Sälen har lagt ribban högt med sin fantastiska skidtestarhelg. Vi har ett bra snöläge efter flera snöfall och väderprognosen för veckan ser bra ut så vi tror på en riktig superhelg, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Om Åres skidtestarhelg:

Häng på låset till VM8:an klockan 8.00 och maxa skidåkningen ända fram till 16.30. Kvällsskidåkning på fredag kväll mellan 18.00-20.00.

Vid VM8:ans dalsstation finns under fredag och lördag mellan klockan 9.00 – 16.00 möjlighet att testa vinterns nyheter. Få tips av skidinstruktörer. För varje åk i VM8:an under helgen skänks en krona till Musikhjälpen.

Levande VM-upplevelse: det finns möjlighet att testa hur det känns i kroppen att krypa ihop och köra för VM-medalj i super-G, eller tackla portar så det smattrar om det i slalomhanget. Vid VM8:an finns alpina VM på plats med VR-glasögon laddade med VM-backarna för teståkning och det senaste om vad som händer inför tävlingarna i vinter, med drygt 50 dagar kvar.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.