Stort intresse för skidåkning - skidtestarhelgen i Sälen besöktes av rekordmånga

I helgen var det Ski Test Weekend i ett vinterklätt Sälen. En tydlig markering att skidsäsongen startat på allvar. Det var många som kom till Sälen för att njuta av årets första skidåkning och testa årets nyheter inom alpin utrustning. Skidområdena Lindvallen och Tandådalen hade över 13 000 skidåkare vilket var en ökning med 25 procent jämfört med förra årets skidtestarhelg och nytt rekord för SkiStar Sälens skidtestarhelg.

VM-vintern 2019 drar igång på allvar. Åre öppnar upp flera nedfarter och liftar kommande skidtestarhelg.

– Vi är mycket nöjda och glada att se så många skidåkare under helgen, över 80 000 skidåk åktes vilket är skidtestarhelgs-rekord. Det stora antalet skidåkare och åk visar att svenskarna är mer skidsugna än någonsin, säger Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen.

Nu till helgen är det Åres och Trysils tur att bjuda in till skidtestarhelger. VM-vintern 2019 drar igång och Åre öppnar upp flera nedfarter och liftar precis som norska Trysil gör. Skidtestet i Åre körs bland annat i nedfarten Gästrappet som är en av tävlingsbackarna under vinterns alpina VM. I Trysil firar Radisson Blu Resort 10 års jubileum. Fredag den 14 december öppnar Hundfjället, Sälen, och det det blir premiär för Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift, West Express.

– Sälen har lagt ribban högt med sin fantastiska skidtestarhelg. Vi har ett bra snöläge efter flera snöfall och väderprognosen för veckan ser bra ut så vi tror på en riktig superhelg, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Om Åres skidtestarhelg:

Häng på låset till VM8:an klockan 8.00 och maxa skidåkningen ända fram till 16.30. Kvällsskidåkning på fredag kväll mellan 18.00-20.00.

Vid VM8:ans dalsstation finns under fredag och lördag mellan klockan 9.00 – 16.00 möjlighet att testa vinterns nyheter. Få tips av skidinstruktörer. För varje åk i VM8:an under helgen skänks en krona till Musikhjälpen.

Levande VM-upplevelse: det finns möjlighet att testa hur det känns i kroppen att krypa ihop och köra för VM-medalj i super-G, eller tackla portar så det smattrar om det i slalomhanget. Vid VM8:an finns alpina VM på plats med VR-glasögon laddade med VM-backarna för teståkning och det senaste om vad som händer inför tävlingarna i vinter, med drygt 50 dagar kvar.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.

BRA BOKNINGSLÄGE BÄDDAR FÖR ÄNNU EN BRA VINTERSÄSONG20.12.2018 07:49Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Nu är vintern här och med kylan har förutsätt­ningarna för snöproduktion varit goda. Med den natursnö som fallit så har vi anläggningarna i gott skick inför jul och nyår. Bokningsläget i antal bokade objektsnät­ter är en procent högre än vid motsvarande tidpunkt förra året innebärande att över 77 procent av säsongens bedömda logiförsäljning redan är uppbokad. Störst ökning ser vi under veckorna som avser jul/nyår. Det är glädjande att vi har en positiv utveckling i logiförsäljning trots att påsken ligger sent i år, vilket leder till en betydligt senare orderingång på påskbokningar.

Över 10 klara artister för Åre Sessions 201918.12.2018 10:00Pressmeddelande

För tredje året i rad avslutas skidsäsongen i Åre med en skidfest endast värdig landets främsta skidort. Festivalen Åre Sessions gör nedslag i Åre under Åre Winter Finale, den 25-28 april 2019 – med musik som tar plats över hela byn och på berget. Tidigare i höst har man presenterat namn som Timbuktu & Damn!, Caesars, Sarah Klang och Little Simz och nu fylls alltså lineupen på med ytterligare ett gäng artister. Festivalen som redan första året gjorde succé, växte och lockade rekordmånga besökare 2018 och förväntas nu nå nya höjder 2019. I Åre är skidsäsongen redan i full gång och med mindre än 50 dagar kvar till alpina VM meddelas en mängd klara artister för avslutningshelgen.

Samarbete leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre13.12.2018 15:00Pressmeddelande

Nu blir det enklare att ta elbilen till fjällen – Fortum Charge & Drive installerar nu laddstolpar för normalladdning av elbilar samt laddhybrider. Dessa laddstolpar kommer vara fördelade på 3 stycken parkeringar- 7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften. Detta ger totalt 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider.

Populära InspireUs växer och arrangerar fullspäckade aktivitetshelger på flera av SkiStars skidorter11.12.2018 13:00Pressmeddelande

I sex år har InspireUs jobbat för att inspirera tjejer till att ta mer plats inom action- och livstilssporter i Sverige. Initiativet startade som en blogg och har vuxit från digitala möten till dagar på fjället fyllda med pepp och personlig utveckling inom skid- och snowboardåkning. Nu tar de nästa steg och bjuder in till fullspäckade aktivitetshelger på SkiStars skidorter i Sälen och Åre.