Stort kinesiskt företagsbesök i Göteborg

Ett 30-tal kinesiska företag med Geelys styrelseordförande Li Shufu i spetsen besöker Göteborg 13 september. På agendan står samarbeten och investeringsmöjligheter. Det är bolag som tillsammans omsätter mer än 3 000 miljarder kronor.

Investerarbesöket från Kina omfattar mycket kapitalstarka aktörer inom China Green Companies Alliance, som är en del av paraplyorganisationen China Entrepreneur Club.

Syftet med besöket är att knyta affärskontakter, stimulera entreprenörskap och driva på för hållbar ekonomisk utveckling.

På programmet står besök på Volvo Cars, där vd Håkan Samuelsson tar emot. För Göteborgs Stad är kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson värd.

- Besöket är ett resultat av det långsiktiga arbetet med att bygga relationer mellan Göteborg och kinesiskt näringsliv. På sikt kan det leda fram till nya stora investeringar som skapar sysselsättning och exportmöjligheter på samma sätt som Geelys investering i Volvo Personvagnar har gjort, säger Business Region Göteborgs vd Patrik Andersson som kommer att vara med och ta emot besökarna.

- Göteborgsregionen har en världsledande position i omställningen av transporttjänster i form av självkörande fordon, mobilitet och elektrifiering. Samtidigt pågår stora stadsbyggnadsprojekt med många testmöjligheter för nya lösningar, säger Patrik Andersson.

För förmedling av kontakt med företrädarna för de kinesiska företagen går det bra att vända sig till Business Region Göteborgs kommunikationschef Kenny Genborg: 0730 61 01 88, kenny.genborg@businessregion.se

Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?15.2.2019 10:47:25Pressmeddelande

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45:29Pressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.