Stort strömavbrott i Örebro

Klockan 13.35 på tisdagen blev cirka 61 000 kunder strömlösa i Örebro. Anledningen var ett avbrott på inkommande ledning. En och en halv timme senare hade alla kunder fått tillbaka elen

Elen till Örebro kommer i tur och ordning från stationerna Lindbacka och ännu tidigare från stamnätsstationen i Karlslund. Någonstans här har det skett ett fel som gjorde att E.ONs ledningar in till Örebro blev strömlösa.

- Felet kommer natuirligtvis att utredas, men det är ännu för tidigt att säga vad det var som orsakade avbrott, säger Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Energidistribution.

Klockan 15.01 hade alla kunder fått tillbaka elen.

E.ON och Online Group i samarbete kring nytt datacenter8.11.2017 09:01Pressmeddelande

Online Group blir första partner att etablera sig på E.ONs nya datacenter i Bällstaberg, Stockholm. Med hållbarhet som grund erbjuder E.ON all teknisk infrastruktur som krävs, samtidigt som överskottsvärmen från datorhallen tillvaratas och levereras som fjärrvärme till kunderna i Vallentuna. Fullt utbyggd kommer överskottsvärme från sajten att kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas fjärrvärmebehov.

Ny innovation kan förändra hela energimarknaden7.11.2017 10:00Pressmeddelande

Nu lanserar E.ON en innovation som tar vara på den energi som redan finns i våra städer. Systemet kopplar samman och balanserar olika aktörers energibehov med varandra, där en aktörs energiöverskott kan komma till nytta hos en annan. Först ut blir Medicon Village Science Park i Lund. − Vi tror att vår uppfinning kan förändra den globala marknaden för uppvärmning och kyla i städerna, säger Fredrik Rosenqvist, chef för Business Innovation på E.ON.