Stort sug efter resor hos Ving – 7 av 10 resor nu bokade

Idag slopar två av sommarens populära semesterdestinationer, Italien och Cypern, sina inresekrav vilket betyder att man varken behöver giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär. Allt fler sommarresor till utlandet kan nu genomföras som vanligt vilket märks i bokningarna hos Ving.

Pollensa Bay, Mallorca. Foto Ving

Att fler länder slopar inresekrav och restriktioner sänker naturligtvis även tröskeln för alla som funderar på en sommarresa till Medelhavet. Vi ser en rusning efter resor och nu är 7 av 10 sommarresor bokade till turistländerna vid Medelhavet och de bästa hotellen och rummen börjar på att bli slutsålda. Det är till och med bättre sålt än sommaren 2019 som var ett normalår, vilket känns fantastiskt ,säger Claes Pellvik, Kommunikationschef ving

Sedan tidigare har länder som Grekland, Kroatien, Albanien, Bulgarien och England tagit bort kraven på covidbevis och hälsodeklaration, medan länder som Spanien, Turkiet och Portugal fortsatt kräver covidbevis men däremot inte kräver att du ska fylla i en hälsodeklaration.

Än finns det platser kvar till de mest populära resmålen, men platserna försvinner snabbt. I synnerhet när sommarloven börjar.

Sommaren bäst bokade resmål hos Ving är:

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Cypern
  4. Kreta
  5. Antalyakusten

Pollensa Bay, Mallorca. Foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.