Stort sug efter resor hos Ving – 7 av 10 resor nu bokade

Idag slopar två av sommarens populära semesterdestinationer, Italien och Cypern, sina inresekrav vilket betyder att man varken behöver giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär. Allt fler sommarresor till utlandet kan nu genomföras som vanligt vilket märks i bokningarna hos Ving.

Pollensa Bay, Mallorca. Foto Ving

Att fler länder slopar inresekrav och restriktioner sänker naturligtvis även tröskeln för alla som funderar på en sommarresa till Medelhavet. Vi ser en rusning efter resor och nu är 7 av 10 sommarresor bokade till turistländerna vid Medelhavet och de bästa hotellen och rummen börjar på att bli slutsålda. Det är till och med bättre sålt än sommaren 2019 som var ett normalår, vilket känns fantastiskt ,säger Claes Pellvik, Kommunikationschef ving

Sedan tidigare har länder som Grekland, Kroatien, Albanien, Bulgarien och England tagit bort kraven på covidbevis och hälsodeklaration, medan länder som Spanien, Turkiet och Portugal fortsatt kräver covidbevis men däremot inte kräver att du ska fylla i en hälsodeklaration.

Än finns det platser kvar till de mest populära resmålen, men platserna försvinner snabbt. I synnerhet när sommarloven börjar.

Sommaren bäst bokade resmål hos Ving är:

1. Mallorca
  2. Rhodos
  3. Cypern
  4. Kreta
  5. Antalyakusten

Pollensa Bay, Mallorca. Foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.