Storytel och Expressen ger ut ”Pandemin inifrån” – fem starka reportage om kampen mot corona i Sverige

Expressens Magnus Falkehed och Niclas Hammarström har under året som gått följt coronapandemins utveckling i Sverige på nära håll. Nu släpps deras unika reportageserie som ljud- respektive e-bok i ett samarbete mellan Expressen och Storytel.
I “Pandemin inifrån” av Magnus Falkehed och Niclas Hammarström tas läsaren med in i det innersta av Karolinska sjukhusets coronaavdelningar. “Viruskriget” är en av delarna i ljud- och e-böckerna som finns hos Storytel. Foto: Niclas Hammarström

– Vi har alltid som ambition att ge en röst åt de människor som inte når fram. I Sverige pratades det till en början mycket om pandemin, men inte så mycket med de drabbade, säger Magnus Falkehed, som har läst in boken.

”Pandemin inifrån” släpps på Storytel den 25 november som en serie i fem delar och kommer även att vara tillgänglig för Expressen Premiums kunder. Där får lyssnarna ta del av starka möten med outtröttligt kämpande vårdpersonal, svårt sjuka människor, anhöriga i sorg, samhällen i kris samt överlevare som nu på nytt måste lära sig att andas, tala, äta och våga sova.

Expressens utrikeskorrespondent Magnus Falkehed och fotografen Niclas Hammarström har tidigare tillsammans rapporterat från krigshärdar världen över och mött mänskligt lidande i spåren av våldsamheter, katastrofer och hungersnöd. Den här gången utspelar sig händelserna på hemmaplan.

– Det är klart att det ibland kunde kännas tungt mitt i all död och sorg, men det är ändå värmen och vänligheten jag tar med mig från de här reportagen. Det fanns så många som verkligen ville få ut de här berättelserna, ville att folk skulle veta. Och kanske också önskade att deras anhöriga som dött skulle bli ihågkomna som de fina människor de var, säger Magnus Falkehed.

De två journalisternas uppskattade reportage har tidigare publicerats på Expressen.

– Det handlar om att ha viljan att berätta. Vi har varit envisa, tillbringat dagar med att få tag i rätt person, och sedan ytterligare dagar med att övertyga den personen om att vi ska få bevaka och skildra det som sker, säger Niclas Hammarström.

”Pandemin inifrån” släpps på Storytel den 25 november. Läsare som har Expressen Premium kan även lyssna på delar av boken direkt på Expressen, samt får under en period fri tillgång till hela boken hos Storytel.

Christian Holmén, grävchef Expressen, 070-652 45 01, christian.holmen@expressen.se
Annika Seward Jensen, publicistisk chef för Storytel Original, 070-242 38 08

Nu blir deras uppskattade reportageserie ljud- respektive e-bok.
Foto: Expressen
Expressens fotograf Niclas Hammarström och reporter Magnus Falkehed har följt utvecklingen av coronaviruset på nära håll. Nu blir deras uppskattade reportageserie ljud- respektive e-bok. Foto: Expressen
”Pandemin inifrån” är en serie reportage av Magnus Falkehed och Niclas Hammarström. De brukar bevaka katastrofområden, krig och olika kriser ute i världen. Den här gången utspelar sig händelserna på hemmaplan. Foto: Niclas Hammarström