Stötta livsviktig cancerforskning genom att handla rosa

Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i oktober kan alla vara med och bidra till cancerforskningen i sin vardag genom att handla rosa. Flera butiker fyller sina butikshyllor med rosa produkter och för varje såld produkt går en del av intäkten till Cancerfonden.

De rosa produkterna säljs av bland annat ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Interflora och Ellos. Nya samarbetspartners för i år är Fazer Bageri, Filmstaden, SATS, Office Depot, Electrolux ochAramics. Köp “rosa” nyckelhålsmärkt bröd eller runda upp i kassan när du ska gå på biooch stötta cancerforskningen. Eller beställ en vacker rosa bukett från Interflora till dig eller en vänsom ger glädje i höstmörkret. ICA:s rosa sortiment består av mycket frukt och grönsaker samt ekologiska produkter,

– Genom att välja rosa produkter när vi handlar under oktober, bidrar vi tillsammans till den livsviktiga cancerforskningen. Det är ett fint exempel på hur vi alla på ett enkelt sätt kan göra skillnad i vår vardag, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Ett urval av årets rosa produkter

• ICA, Ägg 10-pack, 1 kr går till Cancerfonden
  • ICA, I love eco basilika, 1,50 kr går till Cancerfonden
  • ICA, Hallon frysta 250 g, 1 kr går till Cancerfonden
  • Procter & Gamble, YES diskmedel, 1,50 kr går till Cancerfonden
  • Apotek Hjärtat, rosa öronproppar och rosa sovmask, 5 kr går till Cancerfonden
  • Wettex, Wettex Classic 4-pack, 1 kr går till Cancerfonden
  • TePe Nordic, TePe GOOD MiniFlosser, 36-pack, 3 kr går till Cancerfonden
  • Electrolux, Dammsugare Clean 600, 2 995kr varav 900 kr går till Cancerfonden
  • Filmstaden, ger bort ett rosa band vid köp av ett presentkort på 350 kr och ett armband vid köp av presentkort på 500 kr. Det finns även möjlighet att runda upp på samtliga biografer i Sverige.
  • Aramics, Rosa scorearmband, 499 kr varav 250 kr går till Cancerfonden
  • Fazer Bageri, Bröd, ca pris 35 kr varav 1 kr går till Cancerfonden
  • SATS, 10 kr av varje såld rosa produkt går till Cancerfonden

Följande företag säljer rosa produkter till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 202ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Ellos, Treeof Pets, Sensodyne, Resurs Bank, Din-X, Tena, Tepe Nordic, Unilever, Vileda, Lidingöloppet, P&G, SATS, Fazer Bageri, Aramics, Filmstaden, Office depotoch Electrolux.

Bilder på ett urval av årets rosa produkter hittar du här.

Bilder på årets designer och Cancerfondens rosa band och armband hittar du här.

Mer information om kampanjen finns på www.cancerfonden.se/rosabandet.

Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar vi på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i vårt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.

Om Cancerfonden

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.  Sedan 1951 har vi delat ut närmare 13 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.