Strandflickorna i Lysekil storsatsar i coronatider

Hotellbolaget Strandflickorna AB i Lysekil storsatsar trots tuffa tider. På torsdag den 9 juni inviger Turistrådet Västsveriges vd Fredrik Lindén Strandflickornas den anrika Gula villan – en fastighet med stort kulturhistoriskt värde, som ligger belägen vid havet i Lysekil mellan bolagets andra två hotell. Gula villan rymmer tre hotellrum och en konferensvåning för upp till 25 personer.

Det har varit en tuff vår för besöksnäringen. Många hotellägare har fått stänga ner sina verksamheter, men Strandflickorna har gått emot strömmen och har istället accelererat i sina satsningar. Den här gången har man förvärvat Gula villan – en fastighet som bygges redan 1897 av författaren Henrika Widmark, som av hälsoskäl behövde en tillflyktsort från hemstaden Stockholm. Under 1900-talet blev Lysekil och Gula villan en mötesplats för den svenska kvinnliga kultureliten, och även en tillflyktsort för kvinnor som behövde stöd och hjälp. Till exempel sökte sig sjuksystrar från Sofiahemmet sig till Lysekil i början av 20-talet för att vila upp sig efter att ha vårdat spanska sjukan-patienter. På senare tid har fastigheten ägts och bebotts av konstnärinnan Nanna-Kristina Jonsson. Strandflickorna drivs av Åsa Nilsson och Bettina Salesjö.

- Vi är övertygande om att detta är rätt satsning framåt, och blickar framåt med tillförsikt. Efterfrågan är enorm just nu. Alla våra anläggningars hotellrum är till stor del fullbokade både i sommar och i början av hösten. Även Gula villans konferenslokaler börjar redan bokas upp, trots att vi inte har öppnat än. Målet med upprustningen av Gula villan har varit att bevara den gamla kulturhistoriska charmen samtidigt som vi inte har gjort avkall på dagens höga tekniska krav. Vi vill rikta ett stort tack till vår fantastiska personal och totalentreprenör med underleverantörer, säger Åsa Nilsson.

- Vi har haft en enorm fördel av vår ”litenhet” och vårt läge vid kusten. Många väljer att åka till oss istället för till större hotellanläggningar i närområdet och i övriga Sverige. Vi står starkt rustade med våra 30 år i branschen. Vi har genomgått flera lågkonjunkturer, och har lärt oss att flexibilitet och oräddhet är viktiga ledord. Vi är också stolta över att åter kunna erbjuda drygt 40 personer säsongsarbete i en bransch som drabbats hårt, och där merparten av säsongsanställda inte har kunnat erbjudas anställning, säger Bettina Salesjö.

Gula villan invigs officiellt torsdagen den 9 juli för inbjudna gäster. Invigningen hålls av Turistrådet Västsveriges vd Fredrik Lindén.

- Jag gläds med Strandflickorna och deras insats kring Gula villan. Vi ser just nu en trend att svenskarna stannar hemma i år, och satsningar av denna typ är precis vad som behövs för att kunna börja kompensera bortfallet av utländska besökare, säger Fredrik Lindén.

Kontakta för mer information

Åsa Nilsson och Bettina Salesjö, telefon 0523-79750

info@vastsverige.com

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Oscarsnominerade världsstjärnor kan besöka Pater Noster18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Anthony Hopkins, Glenn Close, Gary Oldman och Sascha Baron Cohen är bara några av de celebriteter som kan komma till Pater Nosters nyrenoverade hotell på ön Hamneskär utanför Marstrand framöver. I alla fall om de nyttjar den gratisövernattning som finns i den exklusiva goodiebag som delas ut till samtliga nominerade i Oscarsgalans kategorier bästa manliga och kvinnliga huvud- och biroll samt bästa regi den 25 april.

Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet2.10.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige4.6.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.